Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 9 mars 2014

Surdegsbröd på rågsur

Hej och go´kväll! Helgen snart över. Ny vecka, laddad? Jag tycker det känns så konstigt att imorgon är det endast två veckor kvar i skolan sen är jag klar. Hur sjukt? Tycker vägen kändes väldigt lång för över 1,5 år sedan när jag bestämde mig för att börja plugga upp mina betyg. Och nu är det snart färdigt. Känner mig stolt faktiskt. Att göra färdigt något och liksom "bocka av" det på saker man klarat av och tagit tag i är en mäktig känsla. Jag kunde!

När jag gick på gymnasiet var jag så himla skoltrött och väldigt mycket tonåring. Jag och lillsyrran pratade om det för inte så länge sedan hur mycket kul jag hoppade över då för jag skulle alltid vara så anti allting och göra tvärtemot och fy vad jobbig jag var. Haha. 
Och skolan var bara skit och jag skulle minsann ALDRIG läsa på högskola ändå. Pppjjuuu. Man vet ju så mycket om vad man vill senare i livet liksom när man är sådär 16 år. Livet är bara just NU och framtiden är liksom inte något att bry sig om. 
Men vilken tur att det går att läsa upp sina betyg senare....när man mognat och landat lite. hehe. Känns härligt att jag tog tag i det och faktiskt avslutade gymnasiet :)



Nu till lite bröd. Gott surdegsbröd med härlig skorpa och smakrikt innehåll. Äntligen har jag gjort en rågsurdeg också. Så himla bra att ha i kylen. Det kan kännas mycket eller jobbigt när man ser alla moment i ett surdegsbröd men det är ju så lite jobb. Bara vika den lite då och då och låta degen jäsa länge-. Det du behöver mest av är tid hemma för att baka färdigt så välj en dag då du inte har för mycket att göra :P

Härlig surdeg!




1 bröd

Dag 1

2 msk rågsurdeg
2 dl vetemjöl special
1 dl ljummet vatten

Rör ihop allt och blanda väl. Förslut med plastfilm eller lock och låt stå i rumstemperatur tills nästa dag. (välj inte en för liten skål eftersom degen bubblar upp)

Dag 2

surdegen från gårdagen
1 tsk jäst
2 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl special
2 tsk brödkrydda
1 tsk salt

Rör ut jästen med vattnet och rör i resten av ingredienserna. Om du har en bakmaskin kan du arbeta degen där ca 10 min annars rör du ihop den väl för hand. (gärna lite för lös deg än hård, ger luftigare inkråm)
 Låt jäsa i ca 45 minuter

Blöt handen och ta tag i degen, drag ut och vik in mot mitten och tryck lätt till. Upprepa tills du vikt degen hela varvet runt. Gör detta ca 3 gånger med cirka 45 minuters mellanrum. 
Mjöla en bakduk, gärna med rågmjöl. Häll upp degen och drag försiktigt ut den till en rektangel. Vik ihop till en limpa och lägg med skarven nedåt i handduken. Vik den löst över brödet och jäs i ca 45 min till.
Sätt ugnen på 250 grader i god tid och sätt in två plåtar, en längst ner och en i mitten.

Tag fram 2-3 isbitar och stjälp försiktigt upp brödet på ett bakplåtspapper på en bricka. Låt pappret glida in på plåten i mitten av ugnen. Kasta isbitarna på plåten längst ner och stäng luckan. Sänk värmen till 220 grader. Grädda brödet i 35 min. Öppna luckan efter ca 15 min och släpp ut lite ånga.
Låt kallna på galler. 




Trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar