Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 31 mars 2014

Ljuvlig Hallonglass

God Måndag! Vad härligt med en ny vecka och nästan ny månad. 1 April i morgon, är väl ändå en vårmånad? Ville så gärna plocka med mig lite grenar hem och sätta fjädrar i. Köpte puderrosa och vita förra veckan. Kommer bli så fint. Nu känns det ok och pynta lite. Endast tre veckor till påsken nu. Tyvärr hittade jag ingen bra sort på väg hem från dagiset så får kika senare när jag är ute med hundarna igen.

I helgen gjorde jag en hallonglass. SÅ god och len och smakrik. Kokade hallonen innan med socker och det gav jättemycket smak och fin färg på glassen. Love Pink! Så den här måste ni testa. Fungerar säkert utan glassmaskin också, då kan du bara röra nångång ibland under infrysning så den blir lite mjukare.

500 g hallon
1 dl strösocker

glassmet
4 dl vispgrädde
3 dl mjölk, gärna 3 %
0,5 vaniljstång
5 äggulor
1,5 dl strösocker

Börja med att koka upp hallon och socker långsamt och låt sedan koka på låg värme i 20 min. Mixa med stavmixer och sila bort kärnorna noga. Låt svalna och ställ sedan i kylskåp.

Häll grädde, mjölk och delad och urskrapad vaniljstång i en tjockbottnad kastrull och koka upp. Ställ åt sidan. Vispa socker och äggulor pösigt. Tag ur vaniljstången och häll vätskan under vispning i äggvispet. Häll tillbaka i kastrullen och sjud smeten under vispning på medelvärme. Den får inte koka! Vispa tills den tjocknar. Doppa en slev i och blås på baksidan, blir det mönster är den färdig. Häll snabbt upp i en skål och ställ i vattenbad. När den svalnat ställ den i kylskåpet.

När smeten är helt kall så kör du den i glassmaskinen ihop med hallonen. Lägg i små burkar och frys in. Ät och njut. 

Serverad glassen med kladdkakan jag gjorde häromdagen! Mums.

Nu är det en liten tjej som är sugen på mellanmål. 
Önskar dig en fin dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar