Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 4 mars 2014

Danskt rågbröd med kross & surdeg

Go´kväller. Aah gott och sätta sig här en stund. Inte hunnit med det när jag har jobbat eftersom jag försöker lägga mig tidigt men imorgon är jag "ledig". (läs massor av plugg till naturprovet!) så då kan jag ha lite längre kväll.. Lite skakig efter träningspasset nyss och härliga eftersvettningar. haha gott! Men så skönt och köra ett pass och sedan ta lite gott kvällsfika. 

Häromdagen testade jag ett nytt recept på ett danskt rågbröd. Mycket tuggmotstånd och riktigt grovt men såå gott. Det tar några dagar eftersom du behöver en surdeg men du kan köpa färdig surdeg på burk men det är väldigt enkelt att göra egen =)
Det krävs så lite energi också. Lite mjöl, lite vatten, rör om och så vänta tills nästa dag...

2 bröd

Surdeg
1,5 dl vatten
12 g jäst
1,5 dl grovt rågmjöl

Dag 1:Värm vattnet till 37 grader och lös upp jästen med det i en bunke. Rör i mjölet och blanda väl. Plasta in och låt stå tills en eller två dagar. 
Dag 2 eller 3: Rör i ytterligare 0,25 dl grovt rågmjöl och låt stå tills nästa dag.
Dag 3 eller 4: Klar att användas.

Rågbröd:

Dag 1: 
350 g hela rågkorn
175 g solroskärnor
125 g hela linfrön
1 msk mortlad kummin
0,5 dl kokhett vatten

Morgon eller kväll:
Blanda ihop rågkorn, solroskärnor, linfrö och kummin i en stor bunke. Häll över vattnet och rör om. Låt svalna till rumstemperatur eller låt stå tills nästa dag.

25 g jäst
2.5 dl vatten
surdegen
1 msk salt
2,5 dl grovt rågmjöl
2,5 dl siktat dinkelmjöl
rågkrossblandningen

Smula ner jästen i en degbunke och lös upp den med ljummet vatten. Tillsätt surdeg, salt, mjölet och rågkrossblandningen. Arbeta degen på låg hastighet i maskinen ca 20 min. Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.
Smörj två brödformar och häll i degen i dem. Jämna till med en blöt hand och jäs i ca 30-60 min. Sätt ugnen på 180 grader varmluft i god tid.
Sätt in formarna i nedre delen av ugnen och grädda i ca 1 timme och 15 min. 
Låt dem vila i formen en stund innan du stjälper upp dem och lindar in i handduk. Låt gärna ligga tills nästa dag så sätter sig brödet. 



Imorgon ska jag visa bilder på en tårta jag gjorde i helgen.. En klacksko närmare bestämt. Håll utkik :P Trevlig kväll (L)

1 kommentar:

  1. Hej! Låter så gott! Har bara ett problem...har letat i alla affärer nu men lyckas inte få tag i hela rågkorn någonstans...kan man byta ut det? Rågkross kanske?

    Mvh Julia

    SvaraRadera