Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 15 mars 2014

Blåbärspanacotta

Hej och Go kväll! Mys med lördags kväll och ledig imorgon. Kan jag va uppe lite senare :)
Hoppas du haft en härlig dag. Vädret blev ju bättre och solen tittade fram. Gott.

Jag känner att det här med ätardag fick sig en helt ny nivå idag. Oj vad mycket gott jag ätit.

I eftermiddagens åkte vi till lustfyllt i Munkaskog, Habo. Har du varit där? Missade helt att ta bilder. Så mysigt, fint, lugnt och gott fika. Väldigt dyrt men det är buffé så visst kan du äta men man blir snabbt mätt av alla tårtor, äppelpaj, Marängsuisse, kakor, bullar, Nybakat bröd, ost, frukter, the, saft och kaffe.
Det ligger precis vid Vättern och utsikten är fantastisk.

De har små grisar utanför och både Nowa och Ting blev helt till sig. Inte van att se dem så. Det roliga var att grisarna var lika intresserade av dem. Så gulligt. Belle fick sockerkick och lekte för fullt på den stora gräsmattan.

I kväll år vi middag med familjen, en del av den i alla fall ;-) fiskgryta med torsk, lax, räkor, musslor och saffran. Sååå gott! Till dessert hade jag gjort pannacotta (kändes ganska onödigt efter lustfyllt men är det lördag så * blink)

Härlig blåbärs smak och len konsistens.

Till 5-6 portioner

2, 5 gelantinblad
2 dl blåbär, frysta går bra
0, 5 dl strösocker
En liten bit vaniljstång
4 dl vispgrädde

Lägg gelantinbladen i kallt vatten.
Lägg blåbär, socker och urskrapad vaniljstång i en kastrull. Koka upp. Tillsätt grädde och gör ett uppkok. Krama ur gelantinbladen (efter minst fem min i vatten) och låt dem smälta.
Häll upp i serverings glas. Om man ska iväg är vin plastglas väldigt praktiskt. Då brukar jag låta pannacottan svalna en liten strid i kastrullen innan jag häller upp i glasen. Ställ i kyl minst tre timmar.

Garnera med blåbär om du vill eller servera precis som de är. Jag lovar de presenterar sig väl :-P

Nä lite soffmys nu och en kall öl. Gott!

(bild lånad då pannacottan försvann i ett nafs utan bildbevis :-P )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar