Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 24 mars 2014

Min krovstroganoff

God kväll!Vad gör ni? Här hemma började precis en innebandymatch på TV så jag funderar på att läsa lite. Har haft svårt att komma in i handlingen i två böcker på rad nu så den förra gav jag till och med upp. Så dåligt tålamod och kanske därför jag ofta läser en bra bok fyra gånger (nä inte på rad) för att då är jag så säker på att jag fängslas. Älskar när en bok är så bra att man bara måste läsa några sidor till och nååågra till...

Till något helt annat!
Jag gillar husmanskost. Just korvstroganoff kan jag tycka är ganska trist men roligt att laga eftersom de andra i familjen gillar det så mycket. Och det är väldigt smidigt en vardags eftermiddag. Men det som kan bli det lilla extra är att ibland kika på andras recept. Alla gör vi olika och det kan räcka med att en ingrediens skiljer för att det ska bli en ny smakupplevelse. 

Därför tänkte jag ge er recept på den korvstraganoffen jag oftast gör så kanske det är något annorlunda än din ?

4 portioner

0,5 halv ring falukorv
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk timjan
2 msk tomatpuré
1 tetra/burk passerade tomater 
0,5 dl vatten
1 msk ketchup
1 dl creme fraiche
2 dl mjölk
0,5 msk senap
svartpeppar
salt
persilja

Hacka falukorven och bryn den i en stekpanna med lite olja. Hacka undertiden lök och vitlök. Låt detta fräsa med några minuter. Tillsätt timjan och tomatpuré och fräs nån minut. Häll i tomater, vatten (jag brukar skölja ur burken/tetran med det) ketchup, creme fraiche och mjölk. Låt puttra på låg värme 5-10 min.
Tillsätt senap, salt och rikligt med svartpeppar, gärna från kvarn. Smaka av.
Toppa med färsk, hackad persilja. Servera med pasta eller ris/bulgur. Gottgott!


Visste du att "stroganoff" sägs komma i från en rysk greve som hette 
stroganoff som var tandalös så kocken kockade biff i såsen så 
den skulle bli mör så greven kunde äta...
Korvstroganoff blev en billigare variant av biffstroganoff.


Haft en bra Måndag hoppas jag?!
Jag och Belle åt mellis ute med några vänner och sedan blev det lite fotboll och lek i parken. Solen sken men det var kallt. Bbbrrr, fick dricka hett the när vi kom in och värma oss. 
Vi började mata änderna men på två röda var vi helt överhopade av fiskmåsar och kajor. Shit helt galet.
Haha...varning! mata inte änderna, risk för överfall av fiskmåsar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar