Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 29 mars 2014

Sega och försvinnande goda Solrossnittar

Hej Lördag! En strålande dag, eller hur? Min förkylning vill inte ge med sig och jag känner mig ganska svag i kroppen....men, jag vill inte ligga på soffan och slappa så jag kör på fast försöker att ha i åtanke att jag inte är helt 100 frisk. Går sådär men är ju så mycket roligt att göra hela tiden. Nu har jag bakat smarriga kakor med grahamsmjöl (som jag älskar) och solrosfrö. Spännande kombination. Min favvo är ju digistivekex så dessa kommer nära i smaken!


ca 15 st

200 g mjukt smör
2,5 dl strösocker
4 msk ljus sirap
2 dl grahamsmjöl
2,5 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1,5 dl solrosfrö

Sätt ugnen på 175 grader varmluft eller 200 grader utan.
Rör smör och strösocker pösigt, gärna i en degblandare. Tillsätt sirap och blanda väl. Häll i resten av ingredienserna och blanda. Rulla ut tre längder och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 15 min. Låt svalna en liten stund och skär dem i sneda snittar. Låt kallna helt på galler. Ät och njut. Förvaras torrt och går att frysa in!



Vårpysslar ni något? På jobbet har de påskpyntat så fint med fjädrar, ris, ägg och kycklingar. Gillar påskens starka färger. Känns uppiggande. På ÖoB har de massor av pynt om du är ute efter något till påsk. Är ju ändå tre veckor kvar men lika bra att passa på nu när det finns mycket :P 
Jag har redan köpt en liten påskpåse till Belle som jag ska fylla med lite överraskningar. Försöker hålla ner godiset och ge lite annat i stället. Älskar presenter så gillar att ge också :)

Min jobbarkompis tipsade om att köpa något gott bag-in-box vin och ett stort påskägg, det största typ. Göra ett hål i och sen lägga i påsen med vinet och använda ägget som en bag-in-box. Tyckte det lät väldigt häftigt. Tips på "gå-bort present" också. 

(lånad bild)

Nu minns jag att vi brukade så gräs också och sätta små kycklingar i. Å vad jag tyckte det var roligt. Det växte så snabbt också. Belle kanske gillar det om några år också =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar