Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 31 mars 2014

Köttfärsspett med het couscous & äppeltzatsiki

-Hej tisdag och god morgon! Sovit bra hoppas jag! Här kommer ett middags tips på goda spett, uppskattat av barn att få maten på pinne :-P
Till Bellis blev det vara kokt couscous eftersom jag kryddade på ordentligt.

Ca 4 portioner
Spett
500 g blandfärs (kan ta nötfärs men Lägg till 0, 5 dl grädde i smeten)
Salt
Svartpeppar
1 ägg
0, 5 dl persilja, gärna färsk

Couscous
2, 5 dl vatten
0, 5 tsk salt
1 krm gurkmeja
3 dl couscous
0, 5 lök
1 paprika
2 dl cashewnötter
Paprikakrydda
Chilikrydda
Cayennepeppar
Olivolja

Tzatsiki
2, 5 dl kvarg eller kesella
1 stor vitlöksklyfta
1 äpple
Salt, peppar

Börja med såsen. Pressa i vitlöken i kvargen, riv äpplet och häll i det också. Salta o peppra. Blanda väl och ställ i kylskåpet.

Sätt ugnen på 200° varmluft. Salta färsen och blanda, häll i ägg, peppar och persilja. Forma till avlånga biffar. Trä på spett. Lägg i en ugnsform och sätt in i ugnen i ca 1 5 - 20 min.
Vänd dem en gång efter halva tiden.

Koka upp vattnet till couscous. Häll i salt, olivolja och gurkmeja. Häll i couscous och låt svälla under lock i 5 min.
Fluffa alltid upp couscous med en gaffel, ej sked. Då blir det luftigt och fastnar inte.
Hacka lök och paprika.
Hetta upp olivolja i en stekpanna och Bryn lök och paprika. Tillsätt kryddor efter önskad hetta. Bryn nån minut. Häll i couscous och Blanda ner nötterna.
Klart att servera.

Jag gjorde en tomatsallad med mozzarella, pressad citron, balsamvinäger, salt o peppar. Så gott!

Smaklig spis!
Ha en fin dag♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar