Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 11 mars 2014

Krämigare köttfärssås

Hej! Allt bra denna Tisdag? Jag och hundarna var i Axamo innan. Jag och Tingen sprang och sedan blev det en promenad med gamlingen efter. Det var flera bilar där och man mötte några stycken i spåret. Ägaren till restaurangen/kiosken var där och fixade så nu fick jag lite mer vårkänslor. 
Har du fått någon sol?
Blir ni också lite stressade av när det är fint väder? Jag får sån "måste ta till vara-på" känsla och nästan dåligt samvete när man inte har varit ute något.. Haha.
Precis som om det är den enda dagen nu som det är fint väder när det förhoppningsvis bara har börjat!


Nowa hade nog gått i vattnet om jag släppt henne.. 


Äntligen är gungorna nere på dagis (de hänger upp dem över vintern) Och Belle är så glad. -Meeera fart!



Zebban brukar skicka recept som han "springer på", på nätet. Så sött tycker jag (L). Ett av dem var en krämigare köttfärsås som jag testade igår. Tillhör ni också dem som gör samma köttfärssås om och om igen?
Absolut inget fel i det, har man ett gott recept är det ju bara bra men jag har aldrig riktigt blivit helt nöjd med min köttfärssås.. Svårt att slå pappas liksom ;)
Det går ju faktiskt att variera i mängder och jag blev lite ställd av detta recept eftersom det inte är någon tomatpuré eller något vatten i.
-VA? Det måste man ju ha!!! Tänkte jag men det behövdes absolut inte, sååå gott!! Belle skrapade tallriken, ett gott betyg! :P

4 port

500 g köttfärs
1 gul lök
1 röd paprika
olivolja
1 tsk paprikakrydda
3-4 tsk spiskummin, malen
2 tsk chilipulver
1 tsk malen kanel
0,5 tsk cayennepeppar
3 msk oregano
1 burk passerade tomater
1 burk krossade tomater
3 dl grädde
0,5 dl rödvin
1 tsk soya
2 klyftor vitlök

Hacka löken och paprikan och fräs den lätt i en stekpanna i olivolja. Tillsätt färsen och låt den nästan steka färdigt. Krydda med allt utom oregano och låt allt fräsa några minuter.
Slå på tomaterna, grädde, vin, soya, oregano och pressad vitlök. Låt småputtra i ca 20 min. Salta och peppra. Servera med härlig pasta!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar