Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 30 mars 2014

Det perfekta livet!

Go´kväll! Mår ni bra eller är det jobbångest för hela slanten? Jag tänkte mycket på det häromdagen, att jag är så glad för att jag gillar mitt jobb och verkligen tycker att det är roligt. En kompis sa en gång:
-Det är få förunnat att få jobba med det man verkligen vill och drömmer om.
Det är ingen självklarhet att man ska ha roligt och trivas toppen på jobbet. Pengar måste in och räknings högen minskar inte automatiskt. Vi väljer inte alltid det "perfekta jobbet" och vi väljer inte de vi arbetar med. Så jag är verkligen glad för att jag får jobba med det bästa jag vet :)

Vilken dag va? Hoppas ni har haft en riktigt bra helg. Själv har jag "kämpat" med att ta det lugnt idag. Har läst mycket i en bok. Så skönt men samtidigt kryper det i hela kroppen och tankar om -det här borde jag göra! dyker upp hela tiden som jag måste slå undan och intala mig att vila. Vilket problem va?
Vissa kämpar med att få saker gjorda och vissa med att göra lite mindre. En balansgång det där!
Jag vet inte om det är för jag är en sådan tankemänniska som jag tycker det är jobbigt och ta det lugnt. Jag har alltid så mycket på gång i huvudet och det blir så påtagligt när jag vilar. Men när jag bakar, städar, jobbar, lagar mat, tränar osv så är det alltid lugnare. Jag kopplar av bättre då faktiskt!!



Nu cirkulerar det massor av vardags utmaningar på instagram vilket är kul för många som inte lägger upp bilder så ofta lägger nu ut fler än innan men det är lite som "det perfekta" livet också. Jag lägger ut mycket bilder på bakverk och mat men det är alltid för att tipsa om recept som jag delar här på bloggen. Jag har aldrig en tanke bakom som -Å titta vad mycket jag bakar. Aldrig!
Utan jag vill inspirera andra och tipsa om recept. Och självklart tror jag inte att andra tänker så när de lägger ut bilder men när man tittar runt bland bilder så är det alltid det finaste vi delar.

När jag läser bloggar ibland är det så himla uppfriskande och skönt när någon har skrivit ett inlägg om frustration, ångest eller annat missnöje. Speciellt om föräldraskap eller relationer. För känslan att få känna igen sig är så härlig. Att se att andra upplever samma som man själv ibland. Det ger mig en liten skjuts i självförtroendet när man läser om att andra föräldrar också vill slita sitt hår ibland eller om diskhögar och dammråttor som svämmar över hemma. Eller att middagen blivit makaroner och korv nu två dagar i rad till barnen till exempel. 
Jag tycker det är jättekul med media. Facebook, instagram, snapshat osv men jag märker också att jag blir väldigt påverkad. Och det är ofta åt det dåliga hållet. Vi delar ju med oss av ytan. "det perfekta livet" som det lätt ser ut som bland välstädade, inredningshem med färska blommor, skinande rent, dyra kläder, långa träningspass, vällagad mat osv.. Det är lätt att tro att gräset är grönare på andra sidan. Känner ni också så ibland? 


Nä det gäller att vara rättvis mot sig själv och faktiskt fundera ibland. Det är så lätt att låta tankarna rusa iväg på allt ytligt. Jämföra sig med någon som har ett helt annat liv. Vad är det fina i din vardag och se vad du har åstadkommit och var nöjd. Jag tror det är bra att ha ett driv framåt men man måste också våga vara nöjd och lita på att det är bra. 

Nä slut pladdrat och dags att sova snart. Tack för att du delar mina tankar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar