Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 30 mars 2014

baguetter med fikon & sommartid

Hej och välkommen sommartid måste vi väl säga? Någon som hade glömt bort det? Zebban väckte mig och sa att klockan var halv 9.. Mycket ovanligt att vi sover så länge på morgonen så jag blev jätte förvånad.. Sen kom jag ut i vardagsrummet och såg att den klockan visade halv 8 ?
Då trillade poletten ner och jag förstod att det var idag man ställer fram klockan! Har ju hört det i veckan men sedan glömt av det. Tur att telefonerna ställer om sig automatiskt! Så ljusare kvällar hoppas vi på, visst =)

Men vilken vårdag!! Så skönt ute. Satte mig på balkongen med en kopp kaffe. Fågelkvitter och strålande solsken. Aaah njut! (synd bara att ån låter så mycket...men man kan inte få allt*blink)
Zebban och svärmor har gått till stadsparken med Belle och hundarna så här hemma är det så lugnt. Min förkylning verkar inte bli bättre så när jag var i tvättstugan innan och hängde kläder så kändes det som den ansträngningen var i jämförelse med ett löppass. Haha. Då förstår man att man inte är helt frisk!



Imorse bakade jag dessa goda baguetter. Jag gjorde degen igår kväll så var det bara att grädda dem nu på morgonen. Smidigt och lyxigt med nybakat bröd. Jag är så förtjust i torkad frukt och fikon är nog favoriten. Ger så god smak och lite sötma. Testa!

ca 4 st

25 g jäst
5 dl kallt vatten
100 g surdeg
1 msk honung
4 dl dinkelsikt
4-5 dl vetemjöl special
2 tsk salt

fikon, solrosfrö, pumpakärnor, flingsalt till topping

Rör ut jästen i vattnet i en stor skål eller plastlåda. Tillsätt honung och surdeg och rör ut den. Häll i mjölet och blanda. Degen ska vara ganska lös. Tillsätt saltet och rör in det i degen. Häll lite olja i botten och sätt på lock eller plastfolie. Ställ i kylskåp över natten.

Dag 2
Sätt in två plåtar i ugnen och sätt den på 260 grader. Ta ut degen ur kylskåpet. Mjöla bordet väl och häll ut degen försiktigt. Drag ut den lite tunnare.
Klipp fikonen i mindre bitar över degen och vik den dubbel. Dela i längder och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. 
Strö på valfri topping och låt dem vila tills ugnen är varm.
Tag fram 2-3 isbitar och låt pappret med bröden glida in på plåten i mitten av ugnen. Kasta isbitarna på plåten längst ner och stäng snabbt luckan. Sänk till 220 grader och grädda dem i 20 min. Låt svalna på ett galler.



Ha nu en jättehärlig Söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar