Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 5 mars 2014

Tonfiskgratäng med Pasta & cykelträning

Hej Onsdag! Lite gråmulet idag men vad gör det? :p Jag sitter här och käkar lunch. God tonfiskrätt med pasta som ni bara måste testa om ni gillar tonfisk!! Jag skulle ta ett skönt avbrott i mitt pluggande om bergarter, atomer, mineraler och annat jääääätte intressant inom naturkunskapen. Uj Uj. Ögonen gick i kors och jag var så himla trött. Det sämsta du kan göra då är att gå och lägga dig för du kommer garanterat bara vara ännu mer trött när du går upp- Nä du ska ut och röra på dig. Jag bestämde mig för cykeln.

Jag ser mig själv som vältränad med ett tjockt pannben. Alltså jag kan köra på mycket även när det tar emot MEN, alltid detta men..När det kommer till cykling är jag så himla vek. Jag har funderat mycket om det är cykeln det är fel på eller om jag bara är så fruktansvärt dåligt?
För några år sedan gick jag på spinning ofta och det gick ändå bra men så fort jag skulle cykla ute så var det en ren pina. Visst cykeln hade en växel och rullade knappt men ändå. Det var hemskt.
Cykeln jag hade innan det när jag bodde hemma har jag också bara jobbiga minnen med..

Nu skaffade vi en cykel i höstas och det är en mountainbike. Ingen speciell utan en vardagscykel typ. Väldigt lite luft i däcken. JA, jag skulle pumpa men jag kan inte *blir lätt röd om kinderna* -Nä jag lyckades inte få i luft men en av mina sämre egenskaper är att om jag har bestämt något så ska jag banne mig göra det så ut och cykla skulle jag. Kommer ner för dunkehallabacken och sedan börjar pinan. Asså jag började nästan lipa för det var så jobbigt. hahaha. <Ja vet jätte fjantigt men det går liksom inte. Benen bara domnar liksom och cykeln rör ju sig knappt framåt. Kändes som de som promenerade gick om mig.. haha nästan i alla fall.

Var så att jag ville skrika rakt ut:
-JA, JAG LEDER MIN CYKEL FÖR JAG ORKAR INTE CYKLA!!!

Kommer den här "cykel förbannelsen" släppa och kommer jag någonsin få uppleva en härlig cykeltur? Har någon, nånsin haft en sådan? Snälla berätta för mig. Men Hej, skam den som ger sig. Zebban får pumpa däcken idag så gör jag ett nytt försök. *morr*

<Oj vad jag tjatar. Skulle ju ge er recept på min goda pastagratäng. 

till 4 port

250 g pasta
1 bunt broccoli
1 paprika
0,5 rödlök
olivolja
1 burk krossade tomater
1 ask färskost vitlök & örter, typ creme bonjour
2 dl creme fraiche
1 burk tonfisk

Sätt ugnen på 225 grader.
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Häll krossade tomaterna i en sil och låt dem rinna av. Häll av vattnet/oljan från tonfisken. Skär broccolin i buketter och koka den några minuter i saltat vatten.
Hacka paprika och lök och bryn dem några minuter i olja. Häll den kokta pastan i en ugnsform. Häll över krossade tomater, tonfisk, broccoli, paprika och löken. Blanda ihop creme friache med färskosten och klicka över hälften i formen. Blanda ihop allting och toppa med resten av cremefraiche/osten. Gratinera i ugnen ca 15-20 min. Servera med en god grönsallad och kanske en klick ketchup ;)




Så nu har jag släppt ut lite av min frustration. Hihi. Ska fortsätta plugga. <Full fart mot "examen". Wiiii. Önskar dig en fin dag...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar