Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 12 mars 2014

Kyckling/bacon paj med sojamjöl

Hej Hej! Haft en härlig dag? Jag fick så bra besked under eftermiddagen. Min naturkunskaps kurs är avslutad och jag klarade provet! Wiii. Blev så glad och förvånad. Trodde jag aldrig. Härligt :)
Sa det till en kompis innan att det var lite kul att titta på betygen för de första kurserna var höga betyg och sedan har det gått lite neråt. Haha. Motivationen tryter mot slutet, tyvärr. 



Fina tjejen! Blommorna är näsan lika höga som hennes ben. Lilltjejen! Om några veckor börjar vi på kurs. Gud så spännande. Laddad!!

Jag lagar gärna paj. Både mat- och dessertpajer. Igår fick det bli en pajdeg med grahamsmjöl (galet gott) och sojamjöl. Kyckling och bacon passar bra ihop. 

Pajskal
1,5 dl grahamsmjöl
1,5 dl sojamjöl
100 g smör
1-2 msk iskallt vatten

Kör mjölet med smöret i en mixer. Häll i vatten och mixa till en deg. Tryck ut i en pajform och låt stå i kylskåpet en stund.

Fyllning
2 stora kycklingfiléer
1 paket skivat bacon
1 bit purjolök
1 tsk paprikakrydda
1 tsk chilikrydda
1 tsk timjan
salt o peppar
1 bunt broccoli
2 dl cremefraiche
1 dl grädde
2 msk ketchup
0,5 msk senap
1 ägg
(om man vill 1 dl cashewnötter att strö över röran)



Sätt ugnen på 200 grader.
Förgrädda pajskalet i ca 10 min.
Lägg baconskivorna i en kall stekpanna och sätt på värmen. Stek dem knapriga och låt rinna av på ett fat med hushållspapper. Skär kycklingen i mindre bitar och stek dem i fettet från baconet. Krydda med paprika, chili och timjan. Låt hackad purjolök steka med en liten stund. 
Lägg kycklingen i pajskalet och klipp över baconet. Fördela broccolibuketter i formen.
Rör ihop creme fraiche, grädde, ketchup, senap och ägg. Krydda med salt o peppar. (tänk på att baconet är ganska salt!) Bred ut röran över kycklingen och in i ugnen ca 25 min.
Servera med en krispig sallad.


Nu ska jag leta efter ett gott recept med äpplen som kvällsmål. 
Om det blir lyckat får ni se i morgon! kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar