Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 26 mars 2014

Nutellapraliner

Hej Onsdag! En regnig dag vaknar vi upp till. Så märklig morgon för Zebban väckte mig när han skulle åka till jobbet. Då hade han varit ute med hundarna och varken jag eller lillan hade vaknat. Vi sov till tjugo över åtta. Så skönt! Väldigt behövligt med sovmorgon med tanke på att jag inte känner mig helt frisk. Men två alvedon senare känns det bättre!

Är det inte märkligt hur bra tabletter kan hjälpa? Jag tar väldigt sällan alvedon men blir förvånad när jag väl gör det hur snabbt det verkar. Skönt att slippa förkylnings huvudvärk eller vad man kallar det! 
Så är det ju när man har barn. Det är inte så att man kan ligga och sova hela dagen när man är sjuk utan barnet måste aktiveras. Fast man märker stor skillnad redan nu mot förra året. Nu kan man sätta på barnprogram och sedan duscha, plocka med disken, vila eller göra sig i ordning utan att man måste underhålla eller passa hela tiden. Belle har ju hamnat i något  "TV-beroende" så hon skulle säkert kunna kolla på TV hela dagen men det går jag bara inte med på. Nä hon måste röra sig och jag har ändå ärenden som ska uträttas.

Glad tjej som fick måla på öppna förskolan i Måndags.

Visst passar det att stanna inne och baka idag? Och choklad är extra gott när det är regn och rusk tycker jag. Gör en god kopp te till! Dessa små praliner är väldigt lätta att göra. Nu tog jag nutella men det går att fylla med kola, jordnötssmör eller annat smarrigt.

ca 15 st

100 g mörk choklad, gärna 70 %
ca 1 dl nutella
hackad mandel/nötter eller strössel

ischoklad formar

Hacka chokladen fint. Smält nästan allt i en skål i micron på medelvärme. Rör då och då. Häll i resten och låt den smälta under omrörning. Häll lite i varje ischokladform och täck formens kanter och botten med hjälp av en pensel. Ställ i frysen en liten stund. Om nutellan är hård kan du värma den en liten stund i micron. Gör en sprits genom att vika ett bakplåtspapper. Spritsa nutella i formarna nästan upp till formens kant.
Fyll igen formarna med resten av chokladen. Strö på lite hackad mandel eller strössel. Låt stelna i kylen.
Pilla försiktigt bort formarna. Förvaras i kylskåp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar