Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 18 mars 2014

Nyttig och saftig morotskaka med topping!

Hej Tisdag! En trött mamma idag som har lämnat över läggningen till sin andre hälft för att plugga lite. Eller ja, blogga lite först såklart ;) 

Jag har snöat in på nyttigheter som många märkt den senaste tiden. Men det är mest för att det är spännande att experimentera och för att sötsaker blir mest liggandes i frysen hos oss som tas fram nångång ibland medan dessa nyttigare bakverk äter vi av flera gånger i veckan! Och större åtgång innebär mer bakning för mig *like that*

Nu blev det en morotskaka. Älskaaaaaar verkligen morotskaka och mina förväntningar på att den skulle bli sådär saftig och god var låga...men vet ni, jag tycker den blev riktigt god. Eftersom det är ett stevia  i, alltså ett energifritt socker från växten Stevia är den lite söt. Lite smör i hjälper till och gör den saftig och inte så smulig. Gjorde en proteinrik topping av kvarg och färskost. Perfekt mellanmål!




Och jag vet att många tycker det är svårt med vad som är nyttigt och hur ska man äta och så vidare men jag läste en så himla smart sak på en blogg.
-Ingenting är så onyttigt att du aldrig kan äta det och ingenting är så nyttigt att du bara kan äta det.

Ät och njut och gör det med måtta. Vi vet aldrig hur morgondagen kommer att bli så gör kloka val och uteslut inte allt det goda. Vi måste njuta samtidigt som vi rår om oss själva. Allt handlar om balans. Lär dig hitta den!

Till en form på ca 24 cm diameter

50 g smör
2 ägg
1 dl mandelmjöl
70 g riven morot, ca 2 st
30 g hackade valnötter
3 msk sötströ. stevia
3 msk hasselnötsmjöl
2 tsk kokosmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0,5 tsk ingefära, malen

smör/nötmjöl till formen

Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
Blanda ihop de torra ingredienserna. Tillsätt sedan morot, ägg och smält smör. Rör väl. Häll smeten i en bröad form, gärna med löstagbar kant. Grädda i ca 16-20 min.
Låt kallna innan toppingen tas på.

Topping
1,5 dl kvarg alt. naturell kesella
2 rågade matskedar färskost
0,5 msk sötströ
1 tsk vaniljpulver
pressad citronsaft

rostad kokoschips

Blanda ihop kvarg, färskost, sötströ och vanilj. Pressa i lite citronsaft och smaka av. Ta i mer om det behövs. Bred ut toppingen på kakan och toppa med lite rostad kokos om du vill!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar