Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 21 januari 2013

Vitlöksfoccacia

Till tjejkvällen gjorde jag ett italienskt bröd, Foccacia. Går att smaksätta på jätte många olika sätt.
Jag tog vitlök och basilika.

2 bröd
25g jäst
3 dl vatten, ljummet
1 msk salt
0,5 dl olivolja
2 msk honung
7 dl vetemjöl special

Olivolja
Flingsalt
4 vitlöksklyftor
1 näve färsk basilika

Blanda degen. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt och honung. Häll i mjölet och olja och arbeta degen ca 15 min.
Låt jäsa övertäckt 30 min.

Ta upp degen på bordet. Dela den i två bitar. Olja en plåt och forma två runda bröd på plåten. Ca 1,5 cm tjockt.
Låt jäsa övertäckt  30 min. Värm ugnen till 225 grader.

Skiva vitlöken tunt och hacka basilika. Sätt i fingrarna i degen så det blir massa små hål. Stick ner vitlök och basilika. Ringla över rikligt med olivolja och strö sist över flingsalt.
Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda brödet gyllene ca 10 min.
Väldigt gott till buffén..

Andra smaksättningar=
Rosmarin
Rödlök
Tomat med fetaost
Parmesan
Timjan

Idag är jag hemma och "vabbar" som det kallas. Gaaah så långtråkigt. Både jag och Belle är rastlösa. Försöker hitta på lite grann iaf här hemma.
Har redan bytt kläder två gånger efter vattenlek i köket... Som är du absolut roligaste hon vet!!

Det är iaf jätte skönt att få en hel dag tillsammans. Egentligen skulle zebban varit hemma eftersom jag kommer efter i skolan men i ekonomiskt Tänk så är det bättre om zebban jobbar.

Ja får ta fram böckerna i kväll helt enkelt:-)

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar