Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 20 januari 2013

Solrosfrallor, rester o sjukling

Ja vår lilla tös är sjuk. Feber och förkyld. Hoppas hon får sova någorlunda i natt. Fattar inte hur hon kan hålla igång så fast hon har 40grader. Helt galet. Visst vi har varit inne hela dan och suttit i soffan en hel del men det måste hända något hela tiden annars blir hon helt tossig...


Ja sitter och äter lite rester.. Aaah tycker det är så gott!! Älskar att plocka fram olika lådor från kylen och göra min egna lilla buffé =)


Här är receptet på solrosfrallorna om någon vill baka ! Det kommer från en av pappas gamla brödböcker så tycker det är extra roligt med detta receptet. Kul när saker kommer till användning.

Det är surdeg i receptet men det går väldigt bra att baka utan om du vill ==)

50 g smör
5 dl mjölk
25 g jäst (50g om du inte har surdeg i)
1,5 tsk salt
2dl surdeg
2 msk sirap
3 dl solrosfrö
14-15dl vetemjöl special

Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli 37grader.
Smula jästen i degbunken och rör ut den med smör-mjölken.
Häll i salt, surdeg, sirap och solrosfrö. 
Häll i lite mjöl i taget och låt degen knådas ca 10min. Den ska släppa från kanten och kännas mjuk. 
Låt den jäsa övertäckt ca 30min.
Ta upp degen på bordet och dela den i 2 bitar. Rulla ut ena längden och dela den i 6-10bitar.
Beroende på hur stora frallor du vill ha !
Forma dem runda eller lägg dem direkt på plåt med bakpapper.
Jäs övertäckt 30-45min. 
Värm ugnen under tiden till 250grader.

Pensla frallorna med uppvispat ägg och strö på lite solrosfrö och ev. flingsalt.
Sätt in plåten i mitten och sänk temperaturen till 225grader.
Grädda i 8-10min-

Låt svalna under bakduk!


Jag testade att använda varmluft för första gången. Gick inget bra alls. Hade alldeles för hög värme....

Då är snart Måndagen här igen. Är ni laddade ?
Lite söndagsmys först va? =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar