Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 9 januari 2013

Potatis & Broccolisoppa

En väldigt god soppa blev det till middag idag. Lagom konsistens, len och smakrik. Gick smidigt att göra och jag gillar mixade soppor bäst !

4 potatisar
1 knippe färsk broccoli 250g
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
9 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
0,5 krm cayennepeppar
2 msk olivolja
1 dl cremefraiche eller grädde
1 tsk mejram eller mald koriander
salt o peppar

Här använder vi även stjälken på broccolin.
Skala potatisen och skär den i små tärningar.
Skär bort broccolibuketterna och skala stjälken och dela även den i små tärningar.
Grovhacka lök och vitlök.
Koka upp vattnet med buljongtärningen.
Lägg i broccolibuketterna och låt dem sjuda 4 min under lock.
Ta upp dem med hålslev och ställ åt sidan-
Häll av buljongen i tex ett litermått.
Hetta upp oljan i kastrullen och bryn potatis, broccolistjälken, cayennepappar med lök o vitlök några minuter. Häll i buljongen och koka soppan under lock ca 10min.
Häll i buketterna och mixa soppan slät.
Blanda i grädde eller cremefraiche, krydda och ge soppan ett uppkok.
Klar att servera! 

Idag började jag kl 10.30 men Z lämnade lillan halv 9. Tänkt att jag ska ha de timmarna till plugg när det börjat bli läxor och prov. Va så himla skönt att få göra ordning lite här hemma. Plocka undan och städa. Inte speciellt ofta jag kommer hem och det inte är disk på diskbänken.'

Gillar Lillsyrrans kommentar -A jag tänkte att det va så himla rent här!

Haha Ok tur att jag kan skylla på att vi är småbarnsföräldrar :P

Nä nu ska jag avsluta mitt bröd som jag startade imorse. Spännande !
Lägger upp receptet i morgon.

Å jag har fått 2 tårtbeställnigar nu Januari o Februari. Jätte roligt. Jag älskar att gå och funderar på smaker och dekoration. Behöver något att tänka på!!
Länge sen jag gjorde tårta nu också..längtar. 

Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar