Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 27 januari 2013

Landgångsbröd till Smörgåstårta

Jag bakade eget bröd till smörgåstårtan jag gjorde häromdagen. Dels är det mycket billigare och godare. Tyvärr blev mina skivor lite för tjocka. Det bästa är om du har en skärmaskin att dela med men vem har det nuförtiden?!

Så Försök göra tunna skivor och tänk på att det ofta går åt mer bröd än du tänkt dej (så har det varit de gånger ja gjort smörgåstårta i alla fall.. hehe)

2 bröd
50g jäst
50g smör
5 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk socker
1,2-1,5 liter vetemjöl

Smält smöret och häll i mjölken. Låt det bli ljummet.
Lös upp jästen med vätskan i degbunken.
Häll i salt, socker och mjöl. Börja med 1,2 liter.
Låt degen knådas ca 5min.
Om den är kladdig tillsätter du mer mjöl.
Degen ska släppa från kanten men ändå kännas mjuk.

Låt jäsa under bakduk ca 30min.
Smörj två brödformar. Ta upp degen på bordet och dela i 2 bitar.
Forma till limpor. Jag brukar dra ut degbiten till en rektangel och sedan rulla ihop den.
Lägg skarven neråt i formen och låt de jäsa under bakduk ca 30-45min.
De ska jäsa upp till kanten. Det kan oxå ta längre tid beroende på vad du har för temperatur hemma.
Värm undertiden ugnen till 250grader.

Sätt in formarna i mitten och sänk värmen till 200grader.
Grädda i 25-30min och ta ut dem från formarna direkt när du tagit ut dem ur ugnen.
Låt svalna under bakduk.

Skiva på längden i skivor. Använd till landgång eller smörgåstårta!

Så roligt att göra smörgåstårta.
Nu är jag sugen på att göra en med kyckling/curry-fyllning.
Aa visst hade de varit gott! Får testa någon helg..

Det är roligt när man gör saker igen för då blir det alltid lite bättre hela tiden (förhoppningsvis) Hehe.
Då vet man till nästa gång vad som behöver ändras osv..


1 kommentar:

  1. pluttisanna@hotmail.com14 oktober 2015 kl. 22:50

    Hej Heidi. Ska ta o prova ditt recept med landgångsbröd. Jag bor på Teneriffa och det existerar inte här alls. Har gjort på sandwish bröd några gånger och det blir ok men inte riktigt det samma. Hade du ett recept på glutenfritt landgångs bröd också? Min bästa väninna är gluten allergiker och det skulle vara kul att överraska henne med en smörgåstårta nån dag. Anna.

    SvaraRadera