Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 16 januari 2013

Hemgjord glass!! (i stora lass)

Ja varför inte göra glass. Ibland får man äggulor över och då brukar jag göra glass(eftersom du bara använder gulan i glass)!

Ja fick en glassmaskin av zebban och den har jag använt mycket. Man behöver ha glassbunken i frysen för det är den som kyler ner smeten. Och den ska gärna ha stått i frysen ett dygn så min står alltid där..

Tråkigt om man bestämmer sig för att göra glass och bunken inte är fryst.
(fast smeten ska ändå helst stå i kylen över natten så den är helt kall)

Oj låter det krångligt? Ja lovar det är det inte! Enda viktiga är att smeten inte kokar utan ska sjuda (tjockna)

5 dl mjölk, gärna 3%
2,5 dl grädde
0,5 vaniljstång
1,5 dl strösocker
6 äggulor
Ev smak (hallon, jordgubb, citron, choklad med mera)

Häll mjölken, grädde, vaniljstång+ urskrapade frön i en kastrull med tjock botten!
Låt detta koka upp och ställ åt sidan.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Ta den heta mjölken och ta bort vaniljstången. Häll i lite i taget av mjölken i äggvispet under långsam vispning.
När allt är i så häller du smeten i kastrullen igen.
Förbered med kallt vatten i diskho och ställ fram en ren bunke och slickepott.

Sätt på plattan och ställ dit kastrullen och vispa hela tiden. När smeten tjocknar och det blir spår efter vispen är smeten klar. Absolut inte koka.

Häll snabbt upp smeten i bunken och skrapa med alla fröna. Ställ bunken i vattenbadet så den kyls ner.
Antingen kan du köra smeten i glassmaskinen efter några timmar eller ställa smeten i kylen över natten.

Om du vill ha någon smaksättning brukar jag hälla i det när smeten är i glassmaskinen.. Sist tog jag 1 dl rårörda lingon. Mums.

Eftersom hemgjord glass blir ganska hård så brukat jag frysa in den i mindre plastburkar.

Så gott med fruktsallad:-)
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar