Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 16 januari 2013

Rotfruktstårta!

Ja nu har det blivit lite mer matrecept här på bloggen men jag vet själv hur det är ibland när det står helt still och man inte vet vad man ska göra för middag. Idag ville jag göra något med rotfrukter och då hittade jag detta recept på en rotfruktstårta. Superspännande =)

Den blev riktigt god och en bra "helgmat" =) Den behöver lite tid på sig i ugnen så ett tips är att börja i tid eller göra den i förväg och sen värma upp den vid servering.
Jag serverade med halloumi till men en god köttbit eller en köttfärsbiff passar fint.

200 g morötter
150g rotselleri
50 g kålrot
250 g potatis, mjöligsort
1 dl finhackad persilja
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk oregano
150 g riven ost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 ägg
2,5 dl grädde

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala alla rotfrukter och skiva dem tunt, gärna i en mixer.
Blanda ihop persilja, vitlök, ost och oregano.
Sätt ett smörpapper i botten på en form med löstagbar kant ca 24cm i diameter.
Varva rotfrukter och krydd/ostblandningen i formen.
Rör ihop ägg med grädde samt salt och peppar-häll detta i formen.
Sätt in långt ner i ugnen och grädda "tårtan" i 75-90 min.
Låt den stå ca 10min innan servering så den "stelnar" till.
Njut med en grönsallad, sås och kött/kyckling.


Det blir så god sötma av rotfrukter tycker jag!

Igår hälsade vi på några vänner och Bellis älskar att vara där och leka med alla "nya" leksaker. En favorit är trätårtan som hon vill bjuda mig på.
Söötis. Tänk vad tidigt barn börjar leka att de lagar mat och äter osv..
Så häftigt att studera dem hur de faktiskt har snappat upp minsta rörelse.


Nya grimasen när man fotar henne.. Tror hon förbereder sig på blixten.. Haha.

Idag blev en kortare skoldag för det var provtillfälle för elever som började i höstas. Vi andra fick leta nyheter. Oj vad jag är dåligt med i den världen.
Jag ser sällan på nyheter eller läser tidningar så jag har inte en susning..

Syrran visade mig superkrocken som hände igår i Skåne-
Uuuups det hade jag missat. Måste bättra mig på detta :P

Jag passade på att umgås med syrran och Bellis idag när vi fick sluta tidigare.
Det blev oxå en del bakning *stort smile*...såklart =)
Så nu känner jag mig lite lugnare inombords... hehe. 

Hoppas din dag varit bra ! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar