Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 13 januari 2013

Ciabatta och Kalas

Va roligt att så många ville beställa bröd. Blir jag så glad! -Och att ni beställer andra saker saker oxå. Superkul =)

Idag hade vi kalas för Matilda och mamma. God smörgåstårta och smarrig dessert helt i min smak med choklad, kola och glass. Vi gjorde smörgåstårtan i fredagskväll så den skulle hinna ta smak ordentligt. Så jag tycker det bästa är att lägga ihop den 2 dagar innan servering. Plastar du in den väl och förvarar den i kylskåp håller den sig väldigt bra.
Det här receptet gjorde syrran!
Fantastiskt god.


Detta receptet på ciabatta gjorde jag. Tycker det är en lite smidigare variant än de recept där det ska jäsa 24-48timmar. Här använder man yoghurt i stället så det blir som en "fusk-surdeg".

Ciabatta betyder toffel på italienska. Lite roligt.

ca 6 st

3 dl naturell yoghurt
3 dl kallt vatten
2 msk olivolja
25 g jäst
2 tsk salt
4 dl durumvetemjöl
8 dl vetemjöl special

Värm yoghurt, vatten och olja till 37grader i en kastrull-
Smula ner jästen i degbunken och häll över vätskan. Blanda väl.
Tillsätt salt och mjölet och låt degen knådas ca 15 min i maskin.
Den ska bli lös så bli inte orolig när den har knådats färdigt.

Täck bunken väl med plastfolie och låt den jäsa ca 1 timme.
Det är bra att vika degen i alla fall 2 gånger under jäsningen.
-Det vill säga ta tag i en bit av degen - dra ut den litegrann och vik in den mot mitten igen-
upprepa varvet runt.

Olja en plåt ordentligt med olivolja. Häll ut degen ut platta ut den.
Dela med en vass degskrapa i 3 längder.
Dra isär dem och dela varje längd på mitten så du får 6 ciabatta.
(eller mindre såklart om du vill det )
Jag brukar pensla med lite olja mellan bröden om de ligger tätt på plåten.
Ja vet det är kladdigt och lite kämpigt men det är så värt besväret.

Sätt ugnen på 250grader och låt brödet jäsa övertäckt ca 30min.
Sätt in plåten i mitten och grädda i 15-20min.
Låt de svalna på galler.




Vi grillade korv i stadsparken idag på förmiddagen. Åå så gott det är. Och vädret var perfekt. Snö och massa snö så barnen kunde åka pulka. Härligt med utomhus aktivitet =)
(den här gången blev det glöd i alla fall på kolet. Haha)

Älskar tulpaner. Så fint.
Måste köpa hem en bukett.
Har ni det?
Hoopp hur känns det med Söndag idag?
Jag ska till skolan i morgon... Matte första timmen. OOh så spännande.
snart 8år sedan jag läste det sist..Men jag ser fram emot dagen =)

Men först lite soffhäng och film mys. Ha de gott !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar