Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 5 januari 2013

Kladdig chokladkaka med nötcremé

Jag fick ju lust att baka något sött och efter att ha letat runt bland recept och också hittat en halv burk nötcremé i skafferiet blev det tillslut en kladdig chokladkaka. Jag gjorde den igår och vi åt av den idag. Den behöver i alla fall 3 timmar i kylskåp innan man skär upp den. Suuuupergod.

Om du inte vill ha nötcremé på kan du ta nutella, mjölkchoklad eller vad du gillar. Servera med en klick lättvispad grädde!!

200g mjukt smör
4 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl'
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100g mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en bakform storlek ca 24cm i diameter
Vispa smör och socker krämigt.
Smält chokladen i vattenbad eller i micro. Ställ åt sidan.
Vispa ner 1 ägg i taget.
Blanda ihop mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker.
Sikta ner detta i smeten och rör med stora luftiga tag.
Vänd sist i den smälta chokladen.

Häll upp smeten i formen och grädda kakan långt ner i ugnen i ca 35 min.
Den ska vara "skvalpig" när du tar ut den.
Låt stå i kylskåp minst tre timmar innan servering.
Går bra att frysa!

Bred på nötcremé eller annan topping när kakan stått till sig. 
Jag har dekorerat med krokantkulor.



Jaha är det många som känner lite ångest inför imorgon. Sista lediga dagen för de som varit ledig över jul och nyår. Jag känner mig förväntansfull och visst njuter jag av att Zebban har varit lite ledig men jag har alltid gillat vardagen bäst.

Jag gillar rutiner och fasta tider. Varför ska man leva för helgerna när vardagarna är de längsta. Nä se framåt. Snart kommer våren. All grönska och solen som värmer. Ååå vad jag längtar.

Nu när snön försvann blev det så grått och smutsigt ute. Och det är massvis med glas och skräp efter nyår. Nä det är vackrare när det är snö tycker jag..

En ny lek som Bellis upptäckt är att låna mina skor. Hon tycker det är så roligt att klampa runt i dem. Här provar hon mina löpardojor.. Söööt.

Ja har gjort en ny grupp på facebook där jag lägger ut bilder på bröd som jag bakar så det blir lättare för dig att se hur mina bröd blir och om du vill beställa något. Om du inte är med redan så säg till så bjuder jag in dej eftersom det är en sluten sida.. 

Trevlig kväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar