Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 11 januari 2013

Heidis goda Tonfiskpaj!!

Ofta blir det köttfärspaj i den här familjen men ibland måste man ju testa andra pajer. Idag gjorde jag en god tonfiskpaj. Nyttig, snabb och god =)

Paj deg:
2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
125 g smör
2-3 msk kallt vatten

Kör tärnat smör med mjölet i en mixer.
Häll i vatten.
Tryck ut degen i en pajform och ställ den i kylen ca 30min.

Sätt ugnen på 200grader.
Förgrädda skalet ca 10min.

Fyllning:
1 burk tonfisk 
1 burk cremefraiche 
1 röd lök
0,5 röd paprika
1 liten bit färsk chili
1 msk chilisås
10 coctailtomater eller 2 stora
salt o peppar
1 dl kidneybönor
1 förpackning mozzarella. (är det 100g i?)

Häll av vattnet eller oljan från tonfiskburken.
Hacka rödlök, paprika, tomater och chili fint. 
Lägg det med tonfisken i en skål.
Blanda ner cremefraiche, chilisås och salt-peppar.
Hacka bönorna och lägg dom på pajskalet.
Smeta ut tonfiskröran ovanpå.
Skiva mozzarella och lägg den överst.
(jag hittade en förpackning med minimozzarella. Delade dem bara på mitten)

Grädda i mitten av ugnen 20-30min.

>Servera med en grönsallad.<

En krämig och mättande Paj!

Härliga Fredag! Lite speciell känsla idag när jag gått en vecka i skolan. Blir mer helg nu på något vis.
Ska sova hos familjen i bankeryd inatt. Ska bli så mysigt. Jag och syrran har lite att förbereda inför helgens födelsedagskalas. Men först ska vi ut till stallet... I snön!!!

Ha en riktigt bra och avkopplande fredag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar