Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 10 januari 2013

Frukostbröd med havre

Ja detta brödet blev en favorit. Ljust men ändå nyttigt och tuggmotstånd i. Gör det på resterna från frukostgröten. Blanda degen på morgonen och baka ut det på kvällen eller låt degen ligga över natten och baka ut det på morgonen.. Hänger ni med? ;0)

Grötbrödet  limpor

6 dl kall havregrynsgröt
25 g jäst
2 dl kallt vatten
10 dl vetemjöl special
2 tsk salt
1 tsk socker
3 tsk fänkålsfrö

Rör först ut jästen i vattnet och blanda ner resten av ingredienserna.
Ja fick ta lite extra vatten i degen- Det är bättre att den är lite för lös än för torr. 
Smörj en plastlåda och lägg i degen.
Låt jäsa 8-10 timmar

Efter 8 timmar..

Strö ut havregryn på bordet och pudra på lite mjöl så degen inte fastnar i bordet.
Häll ut degen och dela den försiktigt i 2 bitar.
Dra ut varje bit till en rektangel och vik in långsidorna mot mitten.
Lägg dem med skarven neråt i brödformar. Strö på havregrynen som blir över från bordet.
Lägg på en bakhandduk och låt de jäsa ca 1 timme.
Sätt ugnen på 250 grader.

Sätt in bröden i mitten av ugnen och lägg några isbitar (eller kasta en kopp kallt vatten) på botten i ugnen. Stäng snabbt luckan och grädda i 15 min.
Sänk värmen till 2250grader och grädda ytterligare 20min.
Ta ut bröden från formarna direkt och låt dem kallna på galler.
Klart =)




Va hände med vädret? Det är snart 10cm snö ute. Imorse nästan ingenting ??
Jag fick ta Belle i vagnen från dagis eftersom vi lämnade den där i morse. Shit va jobbigt det var. Slit och släp men hem kom vi i alla fall.. haha..

Det har varit en väldigt intensiv dag för mig.. puuuh.. fast givetvis självförvållat. Ja måste verkligen lugna ner mej lite. Men det är sååå mycket jag vill göra.
-Börjar jag med något i köket så står jag plötsligt med 3 olika grejor på samma gång. Och sen blir ag helt slut efteråt. Haha.

Tog en löptur idag efter skolan. Shit va det haglade och ja hann tänka...
-Fan vilken dålig idé det här var.
Men sen fick jag blåsten i ryggen på hemvägen och då kändes det mycket lättare.

Och inget slår väl känslan efter ett träningspass. Gaaah så härligt.
Lofsan (en bloggare) säger alltid det -Jag har aldrig ångrat ett träningspass!
De tänker jag ofta på när det tar emot innan träningen och känns så motigt.


Jag gjorde glass idag och då använder man bara äggulor så då vill jag inte slänga äggvitorna så då började jag göra Macarons. Visar senare =) 
Så jag måste helt enkelt bestämma en tid på kvällen då jag måste koppla av och slappa lite. Idag hade jag sagt kl sju. Så fem i sju startade jag datorn !!

(bara tvätten kvar nu men den måste jag ju fixa)


På historian idag tittade vi på Marie antoinette filmen. Väldigt intressant. jag älskar när det handlar om hur det var förr. Detta hände på 1700talet. Varför har jag inte sett den här filmen??
-Var ju länge sen den kom. Såå bra. >Och Scarlett är en riktigt bra skådespelare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar