Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 29 januari 2013

Amerikanska Bagels

Ett gott bröd. Bagels! Smidigt att göra. Det som skiljer sig från "vanlig" bakning är att dessa bröd ska man sjuda i vatten ca 3min innan de gräddas i ugnen. Detta för de ska få ett segt inkråm som amerikanska bagels har. Låter kanske krångligt men tar du en stor kastrull går det snabbt!


Variera fröna på dem. Sesamfrö, Linfrö, Solrosfrö eller goda vallmofrön..

12 st
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk socker
1 msk salt
13 dl vetemjöl special

Till kokning:
2 liter vatten
2 msk strösocker

Garnering:
Sesamfrö, linfrö tex.

Smula ner jästen i degbunken och rör ut den med vattnet.
Tillsätt salt och socker.
Häll i mjölet och låt degen knådas ca 10min.
Låt jäsa under bakduk ca 1 timme.

ta upp degen på bordet och dela den i 12 bitar. Enklast att först dela den i 2 bitar som du sedan rullar ut och delar varje i 6 bitar.
Rulla ut varje bit till ca 20cm lång och gör en ring. Tryck fast ändarna ordentligt i varandra.
Lägg på väl mjölat bord och jäs i ca 30min under bakduk.

Värm ugnen till 225 grader.
Koka upp vattnet med sockret.
Lägg i ca 3 bagels i taget, de ska få plats utan att ligga på varandra.
Sjud dem i 3 min och vänd på dem 1 gång efter ca halva tiden.
Lägg på plåt med bakplåtspapper och strö på garneringen.

Grädda bröden i mitten av ugnen i 20min.
Låt dem svalna på galler.


Detta är exakt 1år sedan. Första pulkaåkningen i trädgården till förra lägenheten i Huskvarna.
En glad tjej, precis som nu!

(som har supersvårt att somna på kvällen...Gaaah. )

Lite snö var det allt.

varför var det tvungen att bli plusgrader =( Blää..
Tycker bara det är blött och slask nu ju.

På fredag är mitt första prov. matte. Är så nervös. haha. Vill så gärna ha bra betyg så nu är det plugg, plugg. Ha en fin kväll. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar