Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 3 januari 2013

En gnutta Dinkel

Oj vad jag längtar efter att baka nu. Något sött och kladdigt tror ja att det blir i morgon.. Eller i helgen kanske. Har i alla fall fått till lite brödbak i veckan.

Zebban har gjort middag nu igår och idag och för mig är det Lyx. Eftersom han är borta så mycket och ofta kommer hem på kvällen så är middagen redan lagad så jag tyckte det var sååå gott att äta hans mat nu. Det är alltid godast att bli bjuden, eller hur!!

Men vi har alla olika fördelningar i familjen. I vår är det så att Z drar in pengarna och jobbar mycket och jag roddar med mat, tvätt, städ och lillan. Även om Z hjälper till så mycket han hinner.
Och eftersom jag älskar matlagningen så funkar det kanon för mej men ibland är det så himla skönt att sätta sig vid dukat bord och bara äta.

Här är i alla fall ett väldigt gott bröd med surdeg och lite dinkelmjöl.

Dag 1 kväll
100 g vetesurdeg
50 g rågmjöl
150 g vetemjöl special
200 g vatten

Rör ihop alla ingredienser och lägg i en plastlåda eller plasta in bunken väl.
Låt stå tills nästa dag.

Dag 2 förmiddag
Surdegen från gårdagen
450 g vatten
500 g vetemjöl special
250 g dinkelmjöl, siktat
25 g sirap
20 g salt

Blanda alla ingredienser utom saltet. Kör på låg hastighet ca 5min. Höj hastigheten och kör 5 min till.
Tillsätt saltet och kör någon minut till.
Låt degen vila ca 5 min och kör den några minuter till.
Lägg den i en oljad stor plastlåda med lock och låt jäsa 1 timme.

Vik ihop degen från alla håll och vänd på den och gör likadant.
Sen ska den jäsa till ca dubbel storlek. De tog ungefär 4-5timmar för min.

Sätt ugnen på 275 grader och sätt in en plåt eller baksten i mitten så den blir riktigt het.
Mjöla bordet och stjälp upp degen.
Jag brukar dela den i två bitar och sen bara dra ut degen försiktigt till en rektangel och vika över den 1 gång. Lägg dem på ett bakpapper på en bricka eller skärbräda och skjutsa in dem på den heta plåten i ugnen. Kasta en kopp kallt vatten läängst ner och stäng snabbt luckan.
Sänk till 250 grader.

Grädda i 15 min och öppna luckan och vädra lite. Gör detta var 5e minut till brödet stått inne 35 min totalt. Lycka till!!

Väldigt gott att rosta en liten, liten stund. Så smöret smälter litegrann. Mmmm...

Idag har det varit ganska motigt. Eller den sista tiden har jag haft svårt att gå upp på morgonen och är trött och seg. Men idag när jag varit i stallet så fick jag lite energi och senare på eftermiddagen hade vi några vänner+ barn här på fika. Så trevligt och jag märkte efteråt att det gör än gott i hjärtat.

Så när det är motigt gäller det att komma över tröskeln så brukar det hjälpa. 
Umgås med vänner, familj och var utomhus. Det är gott för själen.

Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar