Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 19 januari 2013

Fröbröd!

Hur mår ni denna Lördagskväll? Jag väntar på mina tjejkompisar som ska komma hit. Vi ska ha lite plock-knytis och bara sitta o tjöööta hela kvällen. Så mys =)

Zebban är utslängd och har grabbkväll hos en polare. Hihi..

Om någon vill göra detta goda fröbröd med mycket nyttigheter så kommer receptet här. Ett enkelt bröd tycker jag. Blir färdigt på en dag !

2 bröd
 Skållning:
1,5 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross
1,5 dl linfrö
0,5 dl sesamfrö
1 msk salt
4 dl kokande vatten

Blanda ihop alla ingredienserna i en bunke. Sätt på plastfilm och låt det stå och svälla ca 2 timmar.

25 g jäst
3,5 dl kallt vatten
12 dl vetemjöl special

Rör ut jästen i vattnet. Häll i skållningen och vetemjölet.
Min deg blev väldigt fast så jag fick tillsätta lite, lite vatten.
Bättre den är lite lösare än för hård.
Låt degen knådas ca 15 min i maskin.
(eller för hand så länge du orkar, heja!)

låt degen jäsa övertäckt ca 2 timmar.
Stjälp upp degen på bordet och dela den i två bitar.
Dra ut varje bit till en rektangel och rulla ihop dem och lägg på bakplåt med papper.
-Skarven neråt.
Låt dem jäsa övertäckt ca 30min. Sätt på ugnen 250grader.

Skåra bröden med en vass kniv. Sätt in plåten direkt i ugnen och spruta vatten uppe och nere.
Grädda i 10min. Sänk värmen till 200grader (175 grader varmluft) och grädda ytterligare 25min.
Låt svalna utan handduk.
Skiva upp och frys in =)



 Idag fick lillan följa med Zebban till innebandy träningen.. oj oj så spännande.
1a gången =)

 Kanske målvakt som pappa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar