Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 23 januari 2013

Macarons i stora lass!!

Igår hade jag en macarons beställning!! Kul! Gjorde choklad och hallon/vitchoklad.
Chokladreceptet har jag redan lagt ut men detta med hallon rekommenderar jag er som gillar vitchoklad. Eftersom de är små så är det perfekt med en macarons till en kopp kaffe eller te! Mums..


110 g äggvitor (3-4 st)
200g florsocker
4 msk strösocker
85g mandelmjöl
röd karamellfärg

Fyllning:
125 g vitchoklad
50 g hallon
2 msk grädde

Mät upp alla ingredienserna. Utom karamellfärg;0)
Jag brukar skålla mandel och sen köra den i min mixer.
Annars kan du absolut köpa färdigt mandelmjöl.
Vispa upp äggvitorna i en helt ren och torr bunke!
När det blivit ett vitt skum börjar du hälla i lite av florsockret och strösockret.
Häll i lite i taget. Marängen är färdig när du kan vända bunken upp och ner utan att det rinner ut.
Smeten ska vara fast men ändå följsam och inte klumpig.

Vänd försiktigt i mandel och karamellfärg,. Börja med lite färg och ta ev i mer.
(mina blev lite för bleka) Men en smaksak !

Lägg marängen i en spritspåse med ett litet hål. Spritsa små bottnar. Storlek som en 5krona.
Undvik toppar på bottnarna.
Låt de stå ute och torka en timme.
Värm ugnen till 150 grader.
Grädda bottnarna i 15 min.

Fyllning:
Den här behöver tid i kylen att stelna så du kan börja med den tidigt eftersom macaronsen kallnar fort.
För min tog det ca 45 min innan den var i tjock.

Kör hallonen i mixer.
Häll dem i en kastrull med grädden.
Hacka chokladen fint och lägg i en skål.
Låt hallonen och grädden koka upp.
Häll den över chokladen och rör tills all choklad är smält.
Ställ in i kylen och låt den tjockna.
Rör då och då,

Du ska kunna bre ut fyllningen utan att den rinner av botten.
Bred på fyllning på hälften av bottnarna och lägg ihop dem 2 och 2.
Lycka till =)

-Å tänk på att ibland lyckas man inte alltid första försöket utan får testa igen !

Ja idag var jag med i skolan i alla fall. Har även hunnit plugga i fatt lite i några ämnen. Matten släppte ganska bra. Har suttit varje dag med den och det har gett resultat. Tack gud. hehe.

Blir så frustrerad när jag inte fattar. Och sen när jag gjort rätt blir jag så glad. Haha här vänder det mellan himmel och helvete. 

Bellis är frisk nu i alla fall....HON ÄTER! hehe. ett stort bevis på att hon mår bra. Och idag tog vi bort vällingen eftersom hon ändå inte ätit den på några dagar. Känns skönt. Bättre med "vanlig mat" !!

 Kallt nu?
Bbbbrrrr. Imorse var det väl -12? eller något sånt.
vackert var det iaf när solen tittade fram på alla frostklädda grenar...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar