Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 8 januari 2013

Mandelkaka med Nougat

Go´kväll.

Igår gjorde jag dessa småkakor som gick snabbt. Hittade nougat i skåpet som blev över från julgodiset och en bit mandelmassa så jag knopade ihop de här kakorna.

Så god kombination!

Testa!

250 g mandelmassa
ca 0,5 äggvita
apelsinskal

50g nougat
ev. choklad till garnering

Sätt ugnen på 200grader.
Riv mandelmassan grovt.
Lägg den i en bunke och rör i äggvita. Smeten ska inte vara för lös men den ska bli mjuk av äggvita. 
Riv i lite, lite apelsinskal. 
Rulla kulor och lägg på bakplåtspapper. Inte för tätt eftersom de flyter ut litegrann.
Blöt fingrarna och tryck ut dem lätt. Lite större än en 5-krona blev min. Ca 0,5 cm tjock.

Grädda ca 8min. De ska få färg men fortfarande vara sega.
Låt dem kallna.

Rör nougaten mjuk med en sked om den är hård.
Vänd på bottnarna och bred på ett lager nougat på hälften av kakorna. Lägg ihop dem 2 och 2.
Jag smälte lite mörk choklad och spritsade ovanpå dem och strödde på silverkulor.
Frys in dem om du inte ska äta dem samma dag så håller de sig sega och goda =)

Smidigt va *blink*



Andra dagen på skolan. Hade naturkunskap. Det var sååå intressant. Vi ska läsa om kroppen, kost och sex och samliv. Jag kände verkligen efter lektionen att det här är ett ämne som jag gärna skulle läsa vidare i. Så kul när det känns bra.

Efter åkte jag direkt till stallet och tog en ridtur med Ellington. Skönt ute idag. Och jag tog rundan förbi sommarstugan. Kom på att när jag var mindre brukade jag alltid drömma om att jag hade en häst på sommaren och red runt på alla mjuka skogsvägar som finns runt sjön..
Och tänk nu, 15 år senare så har den drömmen slagit in..

Så konstigt vilka vägar livet tar oss på. 
Är inte detta en mysig bild.. Precis såhär vill jag ha det i framtiden.

Lilla hönsflocken och tuppen är utanför stallet =)


Hoppas lillan somnar snart så jag kan hoppa in i duschen. Hon var helt slut redan halv 6 idag eftersom det var första dagen på dagis efter jul- och nyårsuppehållet. Men hon kan bara inte somna. La henne för över en timme sen och hon skriker var 5e minut typ.. 

Hoppas du haft en fin dag. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar