Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 17 december 2013

Väldigt goda valnötsfrallor & kristyr

Hej på er. Hoppas det är bra med er? Jag har pysslat lite med kristyr. Är det något jag gillar med julen så är det alla fantastiska dofter. Älskar lukten av gran, hyacinter, glögg, saffran och pepparkakor. Så jag tänkte hänga upp pepparkakor och granen för att sprida lite god pepparkaka. Kristyr är riktigt roligt att dekorera med OM du gör den fast.
Inte roligt när den rinner ut och aldrig torkar osv. SÅ noga med den så går det på räls sen !

Detta är ett väldigt bra sätt att öva sin spritsteknik ni som gillar att dekorera tårtor osv..


Det räcker långt om du ska göra endast på pepparkakor så börja med en halv sats. Äggvitan gör att den stelnar bra och blir hård. Den får en glansig färg.

4 dl florsocker
1 äggvita
1 tsk ättiksprit

Rör ihop allt och tillsätt ev mer florsocker. Äggvitor kan ju vara olika stora men det ska bli spår av skeden när du rör och den ska kännas tjock. Använd spritspåse eller ta en plastpåse och gör ett litet hål i.

(om du ska ha snöre i pepparkakorna tycker jag det är smidigast att sätta i det först)



Ett väldigt gott bröd blev det förra veckan. Älskar valnötter och detta blev så saftigt. Är creme fraiche i och det har jag aldrig haft innan. Spännande!!
Ni måste baka detta.. eller beställa av mig *blink*

ca 20 st

4 dl creme fraiche 34%
4 dl kokande vatten
50 g jäst
2 msk honung
2 tsk salt
ca 16-18 dl siktat dinkelmjöl
150 valnötter
1 dl torkade tranbär (valfritt)

1 ägg till pensling

Koka upp vatten och blanda ihop det med creme fraiche. Låt svalna till fingervarmt, 37 grader.
Rör ut jästen med vätskan och tillsätt honung och salt. Häll i mjölet och låt degen knådas ca 8 min.
Häll i valnötter och tranbär. Låt det blandas ner. Jäs under bakduk ca 40 min.

Ta upp degen och dela den i ca 20 bitar. Forma dem runda och lägg på 2 plåtar. Jäs övertäckt ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader varmluft i god tid ( 250 vanlig)
Pensla bullarna med uppvispat ägg och sätt in i ugnen, en plåt i taget. Sänk till 200 respektiva 225 grader och grädda i 15 min. Svalna under bakduk. 


Imorgon blir det mer julgodis recept så håll utkik. Med pistachnötter och nougat :P


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar