Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 27 december 2013

Goda tilltugg för Nyårsfesten

God fortsättning måste jag önska er!
Jag tog några dagars bloggpaus.. Har försökt de här dagarna att inte knappa på mobilen för mycket. Tycker det är så lätt att man "glömmer" att umgås och bara sitter med sin telefon. 

Jag har haft det jättebra över jul med massor av god mat, godis, klappar och umgänge. Så skönt att bara ta det lite lugnt och umgås. Det julen är för mig! Inte varit någon hysterisk juldags shopping eller utgång utan har sovit över i bankeryd och mest lekt med Bellis!



Jag har ätit julmats rester varje dag nu. Så gott!



Så roligt att hon blev nöjd med sina julklappar. Hon tittade verkligen noga vad hon fick i varje paket. Så tack snälla familj och vänner för jättefina och bra julklappar. 


En snowracer sätts ihop...Bara snön som saknas!

 Väldigt svårt att få min bestämda tjej att vara med på bild. Stora protester!



Har haft en sådan skön känsla dessa dagar. Jag har känt mig lycklig och väldigt tacksam. Det är så lätt att se vad andra har, vad andra gör och så vidare. Men de här dagarna har jag verkligen varit så glad och tacksam över att ha min familj. 


Ting var nog tröttast av alla.. >Jobbigt med julafton!
 
Lek

Nu börjar upptrappningen mot nyår. Tjoohoo. Jag älskar nyår. Lyssnade på en pod förra veckan där de dissade nyår hårt, att det är överskattat och bara en massa press. Så känner inte jag. Men det är klart man upplever det olika men jag gillar festligheten. Jag känner inte speciellt mycket press på att det ska vara tipp topp.

Klart man ska laga mat som man gillar, det behöver inte vara dyrt och avancerat. Ha på sig kläder man tycker om själv. Jag älskar ju glitter och sådant så för mig är det superkul men det är väl inget tvång?
Umgås med dem du vill umgås med. Varför ska man känna sig utanför om man vill vara hemma?
Hör att många nästan ursäktar sig om de har bestämt att "bara vara hemma". Gör det Du vill och gör nyår till din!

Här kommer två tilltugg som min syster gjorde under julhelgen. Supergoda! Går att förbereda i förväg, gärna dagen innan.
Ha dem till drinken eller som förrätt. Mumma!

- Pepparkakor med Bresse Bleu och fikonmarmelad
250 g torkade fikon
2,5 dl rödvin
1 dl råsocker
75 g cashewnötter

Skär fikonen i små delar. Hacka cashewnötterna. Blanda ihop alla ingredienser och sjud 10 – 15 minuter. Låt kallna. 

Servera i en skål tillsammans med pepparkakor och en bit mogen Bresse Bleu.

Eller lägg upp pepparkakor med en bit ost och en rejäl klick marmelad på!




- Ädelostrulle med pepparkakssmulor och glöggpäron
150 g ädelost
2 st päron
2 dl vit glögg
2 msk socker
4 st pepparkakor
Färsk oregano eller annan ört till garnering

Rulla osten i plastfolie till en rulle, ca 20 cm lång. Du får "gegga" ihop den så den blir fast så den håller ihop när du skär den senare.
 Skala, kärna ur och skär päronet i klyftor. Koka päronklyftorna i glögg och socker i en kastrull 10 min tills de är mjuka. Låt klyftorna svalna i lagen. Krossa pepparkakorna. Rulla ostrullen i smulorna. Skär den i små bitar. Toppa med päronklyftorna och oregano.








 Hoppas du har haft några sköna dagar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar