Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 13 december 2013

Saftigt yoghurtbröd

Äntligen fredag och helg! För oss i alla fall. Tyvärr har min fredag börjat dåligt. Är det inte konstigt med oss människor att det är först när vi inte är friska som vi fattar hur bra vi har det annars ? Helt galet ju.
Jag skulle plugga hela kvällen igår men jag blev sååååå illamående. Ni vet när det står en upp i halsen och man känner -Nu måste jag spy! Och så kände jag hela natten.
Petade i mig lite frukost och gjorde mitt matteprov FY vad svårt... ångest ja!!!

Nu känner jag mig lite bättre men illamåendet finns i bakgrunden. Och NEJ jag är inte gravid. Varrför är det den första frågan man som tjej får när man mår illa. Zebban sa direkt: -Du är inte gravid?
Har som frossa också.. usch så tråkigt.

Nä vad jag gnäller. Slutar vi där! Hoppas ni mår bra och har fått avnjuta något luciatåg! Jag längtar redan tills Belles lucia på högstadiet.. Haha långt dit men jag minns än hur mysigt jag tyckte det var att gå på mina syskons lucia.



Jag fick ett brödrecept av en kompis. Hon bjöd på det i helgen och det brödet var så saftigt. Mums- Det är svårt att efterlikna någon annans bakkonst men jag tyckte ändå mitt blev gott. :P
Ingen jäsning så perfekt under stressiga juldagar.

2 bröd

1 liter yoghurt
2 dl sirap, ljus eller mörk
4 3/4 dl vetemjöl
1 dl rågsikt
2 dl rågmjöl
1 1/4 dl grahamsmjöl
2 1/4 dl rågkross
1 dl vetekli
1 msk brödkryddor
1 msk bikarbonat
2 tsk salt

Sätt ugnen på 225 grader "vanlig värme". Rör ihop alla torra ingredienser i en stor bunke och yoghurt och sirap i en annan. Blanda sen ihop dessa två och fördela i två smorda brödformar.
Grädda brödet i 10 min, sänk värmen till 175 och grädda i 50-60 min. Det torkar till sig över natten.
Linda in i en bakduk och låt ligga tills nästa dag. Skiva upp och frys in. '


Var och köpte en stol till Bellis på Ikea. Det är en av hennes favorit lekplatser... Ja hon tror att barnavdelningen är en lekplats och det blir ofta tårar när man ska gå därifrån.
Oj vad mycket folk det var där. Alla skulle äta julbord för 99kr så vi fick vänta ett tag på ett bord att fika vid.



Trevligt fredagsmyyyyyyys nu. Pizza och chips ? Hehe. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar