Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 11 december 2013

Gott julgodis - Bountybollar

Hej Mitt i veckan! Mår ni bra? Nu var snön borta. Shit vad snabbt det smälter bort ändå när det blir plusgrader. Synd tycker jag. Så blött och trist nu. Men det kommer väl en ny omgång snart hoppas jag. Igår skulle jag gett dig detta smarriga recept på julgodis men jag bråkade med internetsidor igår kväll så min tid bara försvann..

Kanske har du redan bakat massor av godis eller till och med ätit upp något <? Lätt gjort när det finns hemma. Dessa små gobitar blev en favorit. Smidiga att göra också! 

50 g smör
0,5 dl ljussirap
0,5 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 krm salt
200 g kokosflingor

250 g ljus choklad
ev. strössel

Häll i smör, sirap, socker, grädde och salt i en kastrull- Låt smeten puttra 5-8 min. Ta av från värmen och rör i kokos. Låt smeten svalna. Forma små kulor. Lite tålamod men de sätter sig i frysen sen.
Lägg dem på en bricka och ställ i frysen ca 30 min. Smält undertiden chokladen i micron.
Doppa kulorna i chokladen och ställ i kylen att stelna. Förvaras i burk i kylskåp. Väldigt gott.


Gjorde knäck häromdagen..Mitt bästa recept hittills. Ni måste testa. Lägger ut recept senare. I eftermiddag ska vi på Belles lucia. ÅÅ så jag längtat. Älskar sånt här mys. Hoppas hon sjunger för här hemma sjunger hon massor men på dagis är det rätt tyst från barnen. 

Just det jag glömde berätta när vi var på Liseberg så har de "tomteland" där så barnen kan lämna sin önskelista och träffa tomten men jag följde inte med in utan stannade utanför *kändes som 100år*
Sen när lillan kommer ut frågar jag: -Träffade du tomten?
-Nä ja träffade farbrorn.
Eeeehhh jag fattade inte riktigt men sen förklarade Zebban att tomten hade inte traditionella tomtekläder utan nån grå mössa och grå kläder så han såg inte ut som de tomtarna barnen är vana vid.
Sååå himla dåligt tycker jag. Varför? Vill de va annorlunda på Liseberg eller jag förstår inte tanken?

"Ja lill inte" hörs ganska ofta nu. En väldigt bestämde tjej med mycket vilja har vi. Det är bra det :P

Nä plugga vidare för mig. Bara tordag och fredag kvar förhoppningsvis om jag fixar provet. MÅSTE!

Ha en fin dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar