Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 15 december 2013

Gottit Godis

Hej Söndag! Hoppas du har en bra helg och inte stressar allt för mycket med julklappsjakt. Känns som det small till den här helgen då alla ska ut och trängas. Jag är i alla fall klar och det känns riktigt gott. Kanske blir något mer till lillan men vi får se!

Igår hade vi en trevlig eftermiddag med några vänner på besök. <Jag hade dukat upp med bröd, skinka, lussebullar, pepparkakor, glögg och godis. Enkelt och gott.
Köpte julskinka igår och hade tänkt att köpa 2 hg i delikatessdisken för det är bara jag som gillar skinka i den här familjen och när jag tittar på skinkor har de varit på minst 2 KILO. Liiiiiite väl mycket. Så när jag var på konsum igår "sprang jag på" en sååååå söt liten klump på 1 kilo. JA! perfekt verkligen. Väldigt bra. Så den griljerades med senap/äggula/ströbröd och avnjöts på surdegsbröd. MUMS!


Rörde ihop ett väldigt gott godis också som är sött och salt. Rocky road kanske du har hört talas om? Går att variera massor med klassikern är med marschmallow, jordnötter och dumle men pistaschnötter och andra kolor är supergott det med.

Extra lyxig blir den om du köper 70% kvalitetschoklad men känner man att det är aningen dyrt tycker jag absolut det funkar med mörk bakchoklad. De kör jag med! Tänk på att det ska stå choklad på och inte block.

400 g mörk choklad
2 dl mini marschmallow eller stora som du klipper i bitar
2 dl jordnötter, salta
1 påse dumlekola

Hacka chokladen fint och smält hälften av den i en skål i micron, tänk på att röra om ofta. Häll i resten av chokladen och rör tills den smält.
Klipp dumlen på mitten och häll i den, marschmallows och nötter i chokladen. Bred ut smeten på en bricka med bakplåtspapper. Strö några jordnötter över och låt stelna en stund i kylen.
Dela i bitar och förvaras i kylen. Yummi.


Ha en fin Söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar