Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 18 december 2013

Smakrikt & sött julbröd

Go kväll. Snart en dag förbi. Jag bara njuter till fullo av all jul. Spelat jullåtar och bakat bröd idag. Det doftade så gott när brödet gräddades. Blandning av kanel, nejlika och ingefära. Inte fel alls.
Jag tycker om att "go all in" nu innan jul. Passa på att äta massor av lussebullar, godis och pynta med mycket blommor och glitter. Lyssna på mysiga låtar och tända ljus. 

Detta brödet är för dig som gillar söta bröd med mycket smak. Här är inget för den som tänker på kalorier, utan vi som vill ha ett saftigt bröd. Brödet kan lätt lura ögat eftersom det "ser nyttigt ut". Så tänk på det ni som köper bröd att det är inte alltid vad det ser ut att vara.
Men det här brödet är perfekt nu i juletid. Går snabbt att baka då det inte är någon jästid. Perfekt va ? =)

2 st

5 dl rågmjöl, grovt
7,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen ingefära
1,5 tsk bikarbonat
2 msk apelsinmarmelad
3 dl ljus sirap
4 dl mjölk

Sätt ugnen på 200 grader "vanlig värme". Smörj två brödformar med smör.
Rör ihop alla torra ingredienser i en bunke och sirap, marmelad och mjölk i en annan. Rör ihop dessa två och fördela smeten i formarna. Jämna ut och sätt in långt ner i ugnen. Grädda i ca 50 min. Låt svalna i handduk. Skiva upp och frys in det du inte äter samma dag. Väldigt gott med en skiva stark ost eller julskinka med senap. Mumma...



Dessa dagar har det varit sååå skönt att vara två föräldrar. Ska bli så skönt med lite juluppehåll för lillan på dagis då hon har haft några tuffa dagar nu känslomässigt. Det är upp-o-ner, ner-o-upp med snabba vändningar. Därför är det jättebra när Zebban kommer hem från jobbet så får hon lite ny energi och han har gott tålamod när mitt börjar ta slut.

Jag beundrar verkligen alla ensamstående föräldrar. Som inte har någon att "byta av med" när tålomodet börjar tryta och orken är slut. Små människor har väldigt stora känslor och man blir förvånad ibland och undrar hur det kan komma så mycket ur en så liten kropp.

Det känns ibland som att det är helt förbjudet att säga att det är jobbigt att vara förälder, att det ska inte sägas högt. Men lika väl som jag kan gråta av lycka över min fantastiska flicka kan jag även gråta av frustration ibland när man jag känner att jag inte räcker till...när det rinner över.
Detta har aldrig något med min kärlek till min dotter att göra utan bara helt mänskligt. 

<Vi underhöll oss i alla fall med att leka med vatten. Hon älskar det och jag städar gärna upp det just för att få se henne ha så roligt en stund.


<Men visst kan lilla tomten hjälpa till och torka upp också..
 
Och här är hon på väg att stoppa in trasan i munnen.... Gaaaah så äckligt. Inte konstigt de är sjuka så ofta när de smakar på ALLT!

Hoppas du mår bra och inte känner dej för stressad med julfix. Allt ordnar sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar