Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 18 december 2013

Citronknäck med pistagenötter

Hej Onsdag! Nu tuffar det på mot jul, härligt. Var och handlade innan och det slår mig alltid hur mycket vi äter på högtider. Jag tycker det hör till och mat är verkligen en av njutningarna här i livet. Nu har inte jag ätit något julbord än som många har.. En bloggare jag följer är nog inne på sitt 4 eller 5 redan ?
Så jag längtar till julafton nu.. Mums. 
Brukar ni äta jullunch eller julbord senare på dagen? Gillar att höra om olika familjers traditioner. För oss blir det alltid vid lunch och senare efterrätt och sen rullar det på med julgodis, choklad och allt gott som ska finnas på jul!

Jag gillar citron i bakverk. Alltid gott så dessa knäck med citron och salta pistagenötter faller mig väldigt väl i smaken. 

ca 60 st

2 dl grädde
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
1 msk smör
1-2 msk finrivet citronsmak ( beroende på hur stark smak du vill ha )
1 dl pistagenötter, hackade och rostade
flingsalt

Koka upp grädde, socker, sirap och smör i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka på medelhög värme och rör inte om så mycket. När smeten är tjock och det är stora bubblor och den visar 122 grader är den färdig. Dra av från plattan och låt stå i 5 min. Tillsätt finrivet citronskal OBS. bara det gula! och nötterna. Fördela i knäckformar och toppa med lite flingsalt.
Förvaras i kylskåp, gärna i glasburk. Går att frysa.

(lånad bild av matklubben)

Nehe back to englishclass. Stavas det så? haha usch så dålig jag är.. Plugg plugg. Ha en skön dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar