Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 3 december 2013

Foccacia, bästa buffébrödet

Go kväll på er. Här sitter jag och premiär dricker lite glögg. Väldigt gott men lite för söt var den. Håller på att baka ett bröd. det har gått dåligt med mina senaste brödbak. Usch så tråkigt så nu håller jag tummarna att det här lyckas!

Ibland blir det bara fel helt enkelt så nu måste jag hitta tillbaka till de bra bröden. Ikväll blev det ett surdegsbröd med råg. Ni får recept om det blir bra :P

I helgen när vi hade knytis buffé gjorde jag foccacia. Sååå gott och smidigt att baka. Visst det är inte speciellt "juligt" men för gott för att inte testas!

Jag gjorde ett med rödlök och det andra med getost, potatis och vitlök. Mums. Lite som pizza fast utan massa ost och tomatsås.

2 bröd

25 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl special

100 g getost
1 potatis
1 vitlöksklyfta
rosmarin

1 rödlök

olivolja och flingsalt

Rör ut jästen med vattnet i en degbunke. Tillsätt honung, olja och salt. Häll i mjölet och knåda degen i maskin eller för hand ca 5 min. Häll lite mjöl över och jäs under bakduk ca 45 min.

Häll upp degen och dela i två bitar. Forma dem runda. Olja en plåt och dra försiktigt ut varje degbit till en rund botten, ca 1,5 cm tjock.
Jäs den under bakduk ca 30 min och förbered under tiden fyllningen.
Skiva potatisen och vitlök tunt och skär rödlöken i tunna skivor/strimlor.

Sätt ugnen på 225 grader varmluft ( 250 vanlig )
Fördela potatis och vitlöken över ena degen, smula getosten över och toppa med färsk eller torkad rosmarin. Fördela rödlöken över den andra biten. Sätt i fingrarna i degen så att det bildas hål. Ringla rikligt med olivolja över och strö på flingsalt. In i ugnen ca 10 min. 
Lägg under bakduk och serveras varma.

Gör båda fyllningarna eller hitta på egna. Väldigt gott och smidigt. Mums.


Här hemma kör vi all in for christmas. Pepparkakstvål. Luktar riktigt gott!


 
Ha en skön kväll, jag ska titta färdigt på "Me and Marley". ÅÅhh så fin den filmen är. Världens gladaste hund. Precis som mina troll. Natti.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar