Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 19 december 2013

Nougatkulor -Min favorit

God dagens. Här sitter jag och avnjuter en kopp kaffe efter tvätt under hela förmiddagen, knäckkokning, träning och grötkokning. Nu följde jag tips om grädde och socker i gröten. Hoppas den blir god. Så gott till frukost tycker jag med risgrynsgröt.

Igår kväll blev det nougatkulor här hemma, eller mozartkulor kallas de också...undrar varför?
Min absoluta favorit. Godast med ljuschoklad tycker jag och mandelmassa, inte marsipan. Men allt är en smaksak ;)

Jag har lite beställningar på julgodis ni som sitter där ute och tänker att jag måste blivit tokig som bakar så mycket godis. haha. Ingen fara, allt är inte till mig *ler*

ca 30 st

150 g nougat
200 g mandelmassa
150 g choklad

Dela nougaten i små bitar och rulla lite lätt till kulor, lägg på en skärbräda och ställ in i frysen. Tryck ut plattor av mandelmassan. ta ut nougaten och fäst en mandelplatta runt varje kula, forma den runda. Ställ i frysen medan du smälter chokladen.
Jag gör i micron men det går lika bra i vattenbad, var försiktig bara så inget vatten kommer i chokladen.
Smält först hälften av chokladen och sen låter du resten smälta ner. <tillsätt ev en liten skvätt olja i.

(om chokladen blir väldigt tjock har den blivit för varm, värm därför aldrig på högsta effekt utan ta 50%) (blir den grynig har det kommit vatten i, tänk på ångan från vattenbadet kan blöta chokladen)

Doppa kulorna med hjälp av en gaffel och låt dem stelna på ett bakplåtspapper. Dekorera med strössel och ringla lite choklad på.


 Ha en härlig Torsdag! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar