Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 20 december 2013

Väldigt god glass

Hej Fredag! Grattis till er som nu gått på lite julsemester. Skönt! Känns som det har varit en stressig dag för många med shopping. Jag känner mig lite smått stressad för jag väntar på paket från posten. Sista leverans innan julafton blir på Måndag. Annars blir några julklappar försenade...NEJ!

Jag var bara tvungen att göra den här kanelglassen idag. Den är sååå god. Och lätt att göra. Kanske en efterrätt under julhelgen.?

2,5 dl mjölk
3 dl vispgrädde
1 tsk kanel
0,5 vaniljstång
4 äggulor
1 dl strösocker

Koka upp mjölk, grädde, kanel och delad och urskrapad vaniljstång i en tjockbottnad kastrull- Låt koka i ca 10 min.
Vispa äggulor och socker riktigt pösigt. Häll i den heta gräddmjölken i äggvispet under vispning. Häll tillbaka i kastrullen och värm till första kokbubblan under vispning. Häll över i en skål och ställ i ett iskallt vattenbad.
Kör i glassmaskin när smeten kallnat. Fördela i små burkar så är det lättare när du ska ta en skål =)

(kanel gör så gräddmjölken blir tjock och får en lite märklig konsistens, inget konstigt med andra ord)

Har du ingen glassmaskin kan du givetvis frysa in smeten. Lägg plastfolie i en form och häll i smeten när den har svalnat lite.




Vi åt taco idag. Det är väl egentligen inget märkvärdigt men jag tycker det är såå gott. Och lagom liksom. Mycket grönsaker men ändå lite krämigt med gräddfil och tacosås. Knaprigt med tacoskal, perfekt kombo!

Lillan fick en glasskål som överraskning och blev jätteglad. 


Hoppas du har en bra fredagskväll. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar