Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 16 december 2013

Julvörtlimpa

Goḱväll! Hur går det i julbaket? Jag har lite godis till som jag vill testa och några bröd skulle vara kul att hinna med. I helgen gjorde jag ett vörtbröd med julmust  och mörk öl. Frys in det snabbt efter det är bakat och ta fram när du ska äta eftersom det inte är några konserveringsmedel i håller det inte på samma sätt som butiksköpt. God och kryddig smak!

3 limpor

50 g smör
33 cl julmust
33 cl mörkt julöl
0,5 dl mörk sirap
2 st jäst, 100g
3 dl russin
1,5 msk salt
2 msk pomeransskal malda
1 msk malen ingefära
1 tsk nejlika
20-22 dl rågsikt

kallt kaffe till pensling

Smält smör och tillsätt must, öl och sirap. Rör ut jästen med vätskan i en degbunke och tillsätt salt och kryddor. Häll i mjölet. Låt degen arbetas ca 10 min. den ska inte vara för torr utan hellre lite, lite kladdig. Häll i russin och låt det blandas runt. Jäs under bakduk ca 1 timme.

Ta upp degen på bordet och dela i 3 bitar. Baka ut till tre limpor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Jäs under bakduk ca 30-40 min. Sätt på ugnen 250 grader i god tid.
Snitta brödet med en vass kniv och pensla det med kallt kaffe, sätt in det i ugnen och sänk värmen till 200 grader (vanlig ugn, sänk mer om du har på varmluft)
Grädda i ca 40 min i nedre delen. 

 Tyvärr inga russin i mina...


 Gjorde flätor på Bellis idag. Så mysigt. Jag gillar allt tjej "pyssel". Längtar till hon kan ha lite nagellack också.. thihi.
Försökte få på henne en klänning i helgen men icke. -Vill inte bli någon tjatmamma heller. Lite egna val kan hon allt få ha.

Idag på dagis fick de frågan vad de önskar sig i julklapp. Någon svarade en leksak och en annan godis. Belle sa:
-En banan!

Nästan så man vill slå in en banan. Hon vill verkligen ha de. Sötis*
mer sånna julklappar. 

Trevlig kväll !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar