Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 4 december 2013

Goda saffrans- och apelsinmazariner

Hej Onsdag! Lite lill-Lördag idag. Aldrig något som märks hemma hos oss. Kanske en glögg på det =) 

Idag testade jag ett nytt recept. Väldigt spännande och kul att kakorna blev sååå goda. Mazariner med saffran och apelsin. Luktade så gott när de gräddades.



ca 20 st

200 g smör
4,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
0,5 tsk vaniljsocker
1 äggula
1-2 msk kallt vatten

200 g mandel
100 g mjukt smör
2 dl strösocker
2 paket saffran, 1 g
1 apelsin, rivet skal
2 ägg
1 äggvita


2,5 dl florsocker
pressad apelsinsaft

Kör ihop mjöl, socker, vanilj och smör snabbt. Tillsätt äggula och vatten och sluta rör direkt när degen går ihop. Undvik att knåda.
Fodra alluminium formar med degen och ställ dem i kylskåpet ca 30 min.
Sätt ugnen på 175 grader varmluft ( 200 vanlig)

Mixa mandeln i en mixer. <Tillsätt smör, socker, saffran och apelsinskal. Kör till en jämn smet. Häll i ett ägg i taget under tiden du mixar. 
Fyll formarna till hälften med smeten. Väldigt smidigt med en spritspåse om du har. Grädde i mitten av ugnen ca 20 min.

När kakorna har kallnat. Bra att ha dem i kylskåpet ett tag. Rör ihop florsocker med pressad apelsinsaft till en jämn glasyr. Bred på glasyren och dekorera med strössel.
Går bra att frysa men kom ihåg att inte micra dem med formarna på.
Lycka till!


Det är riktigt kul med adventskalendern till Belle. Hon blir så glad och hinner knappt ta av sig ytterkläderna när hon kommer hem från dagis för att titta om "flickan" har kommit med en överraskning. 
Idag blev det en påse med några nötter och en clementin. Lika uppskattat det. Hon gav den direkt till min kompis Camilla.
-Kan du skala den?

Hihi. Hon tar för sig allt den lilla donnan. Flera gånger sa hon:
-Nu räcker det att prata, sccccchhhhh sa hon och satte fingret för munnen.
Haha.

Detta är hennes lilla tomte som hon döpt den till.


Vet ni vad jag tänkte på när jag var ute innan med hundarna?
På barnkläder är det alltid fastsytt reflexer på jackor och överdragsbyxor. Men aldrig på vuxenkläder. Jag glömmer alltid reflex och det hade varit så smidigt om det suttit en lite, ja menar det hade räckt med ett litet märke nånstans på kanten av jackan.

Inte så att någon hade stört sig på det. Inte jag i alla fall. Eller en liten reflex på ryggen hade varit smidigt. Så ni som designar kläder. Inför reflex. 

Hoppas din vecka har varit bra hittils. Jag körde mitt första träningspass idag på ett par veckor. Har inte velat träna med halsont men nu så.
shit vad jobbigt. Helt slut och knallröd i ansiktet efteråt. Härligt fast ändå skitjobbigt. 
När man haft ett uppehåll är det SÅ jobbigt att komma tillbaka men tar man bara tag i det första passet så är det lite lättare nästa gång. <kom igen. Kämpa på!

Trevlig kväll =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar