Heidi Bakar

Heidi Bakar

måndag 16 december 2013

Salt lakritskola

Hej Måndag! Va härligt va ? Tänk, snart 1 vecka till julafton. Och lite julledighet för många. Skönt det! Jag öppnade min engelska kurs idag.. Så komiskt för jag blev besviken när jag såg att kursinstruktionerna stod på engelska.. haha.

Jag var och sprang uppe i Axamo innan med Ting. Sprang förbi en gubbe som stannade mig. Han hade en collie med sig och berättade att förra veckan blev hans hund överfallen av en "monsterhund" som han uttryckte det. Ägaren hade den lös och den kom i full fart och hoppade på hans hund.

Nu var den här gubben stark och lyckades slita bort hunden och "slänga iväg" den. Men han sa att hade det vart min, och pekade på Ting, hade hon vart död nu. Asså så otäckt. Ska man inte ens vara säker när man är ute med sin hund i ett stort motionsspår. Är så fruktansvärt med hundägare som inte klarar av sina hundar och till och med hetsar dem till att bli aggressiva och farliga. Idioter.

Jag var tacksam att han varnade mig och hälsar till er andra hundägare att vara vaksamma i spåret.
(om sådant händer ska man ta hundägarens namn och anmäla tycker jag)

Men nu till något roligare....och godare. Jag älskar lakrits och dessa kolor blev supergoda och salta! Gott till allt julgodis som bara är sött, sött, sött.

2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1 dl turkiskpeppar karameller
flingsalt

Stöt karamellerna i en mortel och lägg godissmulorna i en stor, tjockbottnad kastrull med de andra ingredienserna utom saltet. Koka upp under omrörning och koka kolan kraftigt på medelvärme till 120-125 grader. Min blev strax över 125 grader och lite för hård tyvärr så passa temperaturen!
-Förbered en form med ett bakplåtspapper i.
Häll upp kolasmeten i formen, strö lite flingsalt på och låt den svalna. Efter ca 1 timme tyckte jag att den var lagom att skära upp. (går att ställa den i kylen också såklart men då är risken att den stelnar för mycket innan man skurit upp den)

Packa in dem i papper och förvara i tätburk i kylskåpet. Mumma!

(när den kokas är den läbbigt grön men får en fin mörk färg när den har kokat klart!)



Det är så roligt för Belle har börjat säga -Eller, nu efter många meningar.
-Ska vi äta fjukost nu, elle?
-Är det dagis idag, elle?
-Kommer du då mamma, elle?

Låter så kaxigt men samtidigt sååå gulligt. Märkligt hur de snappar upp vissa ord och sätter in dem i meningar!

Ha en riktigt härlig Måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar