Heidi Bakar

Heidi Bakar

torsdag 12 december 2013

Kolarisgodis

God Morgon! Hoppas du vaknat till en god morgon. Mitt kaffe är upphällt så jag försöker vakna till liv. Förhoppningsvis blir detta sista matteplugg dagen. *hoppas massa*
Jag tänkte bjuda på ett julgodis recept. Testade ett nytt igår med puffat ris. Väldigt gott.

Charmen med julgodis är just att det är så lättlagat. Det är få ingredienser och går lätt att röra ihop en omgång. Det är ofta billiga ingredienser vilket är perfekt nu under julen när man har mycket andra utgifter. Tanken slog mig igår vad företag hade förlorat på om det inte varit någon julhandel. Och all personal som behövs nu i december. Hade blivit fler arbetslösa. 

100 g smör
1 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
1 msk kakao
3 msk vetemjöl
3 dl puffat ris

Förbered en bricka med ett bakplåtspapper och mät upp riset.
Häll upp alla ingredienser utom riset i en tjockbottnad kastrull- Koka upp smeten och låt den puttra i 5 min under omrörning. Du behöver inte vispa utan bara röra sakta så inte smeten bränner.
Ta av från plattan, rör ner riset och bred ut smeten på brickan. Låt svalna i rumstemperatur och skär i bitar efter en stund. Förvaras i kylskåp.


Ha en riktigt bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar