Heidi Bakar

Heidi Bakar

fredag 14 december 2012

Vaniljknäck

Jag gillar att testa nya recept. Och kände att klassisk knäck med hackad mandel var tråkigt så nu gjorde jag ett försök med vaniljstång i. Blev så gott=)

Och eftersom detta är en liten sats gick det så sjukt snabbt att koka den. Tog max 5 min så va beredd.
Jag föredrar att göra en mindre sats för den kokar färdigt snabbt och man hinner skeda upp smeten i alla formar innan den stelnat!!!

Så gjorde jag två omgångar istället, behövs inte diska kastrullen mellan.
Smidigt!!

1 dl grädde
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
0,5 vaniljstång

Förbered ett fat med knäckformar. Ta lite olja på fatet så välter inte formarna lika lätt.

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda ihop alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Även vaniljstången ska koka med!
Låt smeten koka kraftigt under lock till 130 grader.
Skeda eller häll upp smeten i knäckformar.
Förvaras i kyl, går jätte bra att frysa dem !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar