Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 8 december 2012

Pepparkaksdeg och lugn förmiddag

Ja nu kommer receptet. Det gick i ett igår så jag fick inget tillfälle att blogga. Vi hade glöggfest på kvällen. Såå trevligt att umgås med sina vänner en kväll. (L)
Lillan har sovit hos mamma och pappa i natt. Så vi har en väldigt lugn förmiddag här hemma
ag gick upp kl 10.00 !!!

Och så har vi käkat frukost framför tvn och slötittat på Tv. Skönt! Guldvärt att man har familj som vill vara barnvakt. Lillan var så glad igår när vi lämnade henne så  jag och Zebban fick fråga henne om hon inte skulle säga hejdå till mamma och pappa. Då vinkade hon bara snabbt och sen ville hon forsätta leka. Så skönt att hon trivs så bra hos mamma och pappa!

Jag tycker det är kul att baka pepparkakor men jag har lärt mig att det är roligt till en viss gräns. Numera gör jag alltid en halvsats deg eftersom vi bara är 3 och det är inget roligt om man står med en deg som aldrig tar slut och man bakar och bakar..

Något annat man ska tänka på med pepparkaksdeg är att den ska ligga i kylen minst ett dygn innan bakning. Detta för att mjölet ska svälla. Så man lägger den i en stor plastpåse.


Jag brukar testa nya recept varje jul för det finns mängder med recept.
I år blev det detta. Kryddiga och goda kakor :D

250 g smör
2 dl ljus sirap
4 dl strösocker
2 msk malen kanel
1 msk kardemumma malen
1 tsk mald ingefära
1 msk malda kryddnejlika
2 dl vatten
ca 13 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat

Smält smöret med sirap, socker och kryddor.
Häll upp i en stor bunke och tillsätt vatten.
Rör om och låt blandningen svalna.
Blanda mjölet med bikarbonat och rör ner detta i smörblandningen.
Degen ska vara ganska lös.
Lägg degen i en stor plastpåse och lägg degen i kylen minst ett dygn-

När du ska kavla ut degen är det bra om degen fortfarande är ganska kall.
Sen när du tryckt ut formarna och får spill över blandar du detta med en bit av den kalla degen så blir det lätt att kavla ut den.
Baka kakorna i 225 grader 4-7min. passa noga.

Jag gjorde 2 stora pepparkakshjärtan. Fint att hänga i fönstret.
De behöver gräddas längre så de är riktigt hårda.

Jag gjorde en halvsats deg o det blev ändå 2 stora burkar.



Tycker det är roligt att dekorera lite av kakorna.
Blanda:
1 äggvita
2-3 dl florsocker
1 krm ättika

Låt stå en liten stund och svälla.
Och spritsa sedan på kakorna.
Gör tjock kristyr.
Nästan alla gör för tunn och då rinner det iväg och så slutar allt i pannkaka.
Äggvita i stället för vatten i kristyren gör att den stelnar ordentligt och håller sig.


Vår förmiddag ute igår,
Så vackert. 

Jag önskar så att jag hade haft en systemkamera för det var sååå fint igår
när man tittade ut över vättern och det ångar från vattnet.


Lillan hade det tufft, såhär såg det ut varje gång hon skulle gå själv.
Så pulkan var bäst kan jag säga =)

Nu ska jag mysa lite till innan vi hämtar Belli-bus.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar