Heidi Bakar

Heidi Bakar

söndag 16 december 2012

Segt & gott surdegsbröd

Det här receptet tar tid och kräver lite tålamod men det blir såååå gott!
Jag började med degen igår och idag på eftermiddagen bakade jag av det.

Dag 1 kväll
100 g vetesurdeg grund
200 g ljummet vatten
150 g vetemjöl special
50 g rågmjöl

Blanda ihop alla ingredienser och täck bunken med plast.
Ställ den varmt, vi ett element är bra.

Dag 2 morgon/förmiddag
450g vatten
750 g vetemjöl special
20 g salt
fördegen från gårdagen

Blanda degen från gårdagen med vatten och mjöl.
Kör 5 min sakta i degblandaren och 3 min snabbare.
Tillsätt saltet och kör ca 2 min.
Degen ska släppa en aning från kanten och inte kleta fast i fingrarna men ändå vara kletig. Ja fick ta lite mer mjöl och köra några minuter till.

Smörj en plastlåda med olja och lägg i degen.
Låt den jäsa till dubbel storlek, 4-6 timmar.
Degen ska vikas 3 gånger under jäsningen.
Först efter en timme och sen med ca 30 min i mellan.
Ta tag i kanten på degen och vik in den mot mitten och forsätt varvet runt.
Inte så viktigt hur man gör det viktiga är att att degen spänns.

Sätt ugnen på 275 grader. Och ställ in en plåt.
Mjöla bordet och stjälp upp degen. Dela den i 2 bitar.
Dra ut degen försiktigt till en kvadrat 30x30cm.
Vik över degen så den blir dubbel och lägg skarven åt sidan.
Lägg upp bröden på ett bakplåtspapper och ta hjälp av en skärbräda eller bricka.
Låt pappret glida in på den heta plåten och kasta in några isbitar eller en kopp kallt vatten längst ner. Stäng snabbt och sänk till 250 grader.
Grädda i 15 min och sänk sen värmen till 200grader.
Öppna luckan och vädra, gör detta var 5 min.
Brödet ska vara inne ca 40 min totalt.
Ta ut det och låt det kallna på galler.



Har ni sett Musikhälpen?
Det har sedan i Söndags samlat in pengar till barnen i slummen som ska få rent vatten.
De har samlat in 23 MILJONER. Helt galet.
Underbart att folk i Sverige bryr sig sååå mycket om andra som verkligen behöver hjälp.
Varje dag dör 2000 barn på grund av smutsigt vatten.

Idag har jag fått mycket gjort och varit så pigg. Ja tror det är för vi gick ut på promenad och lek redan 07.45 i morse. Så skönt. Det ligger något i "en bra start på dagen" snacket. 



Vilket slabb det är ute nu. Fy för plusgrader. Bara blött nu. Hade klätt på oss och var nästan framme vid bilen på parkeringen. Ja va händer?
-Bellis ramlar och blir dyngsur så det var bara att gå tillbaka hem och byta om på henne.
Denna gång blev det dock fullt regnutrustad med galonställ ==)






Just det, jag gjorde en väldigt god lunch idag en slags ugnspannkaka.
Lägger upp recept imon ni måste testa :P

O Zebban sitter på en buss på väg hem från Sundsvall..
Längtar efter dig!
Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar