Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 18 december 2012

Annorlunda Lussebullar

Idag gjorde jag min 2a omgång med saffransbullar. Och ni som känner mig vet att jag har svårt att göra det vanliga... hehe. Så idag kom jag på att Malin gjorde saffransbullar med vitchoklad förra året..
(eller hur, Malin?)  Så det måste testas tänkte jag..

Känns som fler och fler börjar tröttna på traditionella lussekatter så jag gör nästan hela degen med fyllning och kanske 5 st lussekatter.

En fyllning med vanilj och en med vitchoklad. Jag hade oxå mandelmassa i båda för jag tycker det är så himla gott ihop med saffran men det är ju en smaksak så uteslut det om du vill !

Jag gjorde den här degen fast 1 halv sats. Blev ca 30 bullar

Fyllning 1:
50 g smör
30 g vitchoklad
50 g mandelmassa

Använd rumsvarmt smör så det är lätt att bre ut. (kör de några sek i micron annars)
>Kavla ut halva degen och bred ut smör över hela.
Riv chokladen och mandelmassa och strö detta över degen.
Rulla ihop och kubba i bitar och lägg i bullformar.
Jäs i ca 45-60 min 
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker och flagad mandel.
 grädda 7-10min 225 grader.

Fyllning 2:
50 g smör
50 g mandelmassa
3 tsk vaniljsocker

Kavla ut degen och bred ut smöret över hela.
Riv mandelmassa och strö över den. Toppa sist med att strö över vaniljsocker.
Rulla ihop och kubba i bitar och lägg i bullformar.
Jäs och grädda som fyllning 1.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar