Heidi Bakar

Heidi Bakar

onsdag 5 december 2012

Brötchen!

Julmusiken är på, kaffet är bryggt och morgonpromenaden avklarad. Lillan är på dagis. Aaah härligt! Tänkte försöka ha en effektiv förmiddag med lite pepparkaksbak och städ och plock!

Igår bakade jag brötchen. En fralla med lite rådmjöl i och surdeg. Går bra att baka utan surdeg om man inte har någon.
Ett snabbt bröd som du bakar på ett par timmar.

ca 20 st
15 g jäst ( 50g om du ej har surdeg i)
5 dl mjölk
2,5 dl fint rågmjöl
3 dl ljus surdeg
10 dl vetemjöl special
1 msk salt

Värm mjölken till 37grader.
Rör ut jästen i mjölken.
Tillsätt mjöl och surdeg.
Låt degen knådas ca 10min.
Tillsätt saltet och kör ytterligare 5-10min.
Låt degen vila övertäckt 30min.

Ta upp degen på bordet och dela den i 2 bitar.
Rulla ut varje bit och dela i ca 10bitar.
Rulla dem runda och forma dem sen lite avlånga.
(som korvbröd ungefär)
Lägg på plåt med bakpapper.
Jäs övertäckt ca 45min.
Sätt ugnen på 250grader.

Baka av bröden.
Snitta varje fralla med en riktigt vass kniv.
Sätt in en plåt och sänk värmen till 225 grader-
Grädda i ca 15min.

Tycker den här bilden är så fin!
Armarna står rätt ut.. hihi sötis!
Ha en trevlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar