Heidi Bakar

Heidi Bakar

tisdag 11 december 2012

Gott bröd till skinkmackan

Ja ikväll blev det ett lyckat bröd. Blev sugen något bröd till den första skinkmackan!!

Har inte köpt någon julskinka idag slog ja till! Var i valet och kvalet om ja skulle köpa en hel bit men eftersom inte zebban äter någon köpte jag färdig Skivad i delikatessen.

Ååå gott med bröd, julskinka och mkt senap!!!
Har ni köpt skinka än?
Är ju inte ens två veckor kvar nu så man får passa på.
Gjorde en laddning tomtegröt oxå.

Zebbans kommentar om brödet:
-å riktigt lyx bröd!

Ha ha så det var ett gott betyg=)

Lätt är det oxå.

2 mindre eller 1 stort
50g jäst
5 dl ljummet vatten
1 tsk salt
25g smör, smält
1-1,5 dl ljus sirap (beroende på hur söt bröd du vill ha)
9 dl rågsikt
4-5 dl vetemjöl
Ev 0,5 tsk pomeransskal malet

Lös upp jästen i vattnet. häll i sirap, smör och salt.
Tillsätt mjöl och ev pomeransskal
(väldigt gott i)
Degen ska vara ganska lös men inte för tunn.
Lätt den jäsa ca 30 min.
Sätt ugnen på 250 grader.

Smörj en stor eller två mindre brödformar. Häll i degen och låt den jäsa ca 40 min.
Mitt bröd blev jätte stort så fick skära bort lite när du var färdigt.
Sätt in det i mitten av ugnen och sänk värmen till 200.
Grädda i 40 min. Lägg på folie om brödet börjar bli mörkt.
Det är bra att ta bort formen och grädda brödet sista 5-10 min utan.

Lycka till!

Mina naglar kostade 300 kr. Finns massa olika färger att välja mellan.
Natti..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar