Heidi Bakar

Heidi Bakar

lördag 15 december 2012

Saffranskaka!!

Mjuk saffran är så gott! Jag har längtar efter att få baka den här kakan och igår fick jag en anledning när jag hade lunch date med Malin=)

Va tvungen att göra om receptet lite så det blir annorlunda!!

3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50g smör
1 paket saffran
1 dl mjölk
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
50 g mandelmassa

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en kakform med smör och strö i kokos på kanterna.
Vispa ägg, socker ock vaniljsocker riktigt pösigt.
Smält smöret ihop med saffran
(då får kakan mer smak och färg)
Häll i mjölken och blanda ner allt i äggvispet.

Blanda mjöl, bakpulver och salt och sikta ner det i smeten. Vänd försiktigt ihop allt.
Riv mandelmassan och Vänd ner den snabbt i smeten.
Häll upp i formen och grädda kakan i mitten av ugnen 25-30 min.
Känn med en sticka så kakan inte är kladdig.
Pudra florsocker över vid servering.
Mumma!!!!!

Igår var jag på tjejkväll, så mysigt. Vi gjorde lite julPyssel och käkade massa julgodis, pepparkakor och lussebullar=)

Måste tipsa om en väldigt god glögg.
Rudenstams glögg är så god. Finns i mataffären..

Idag åker zebban till Sundsvall med laget så Jag tänkte hänga hemma hos mamma och pappa!! Tur man har familjen nära<3

Bellis har äntligen fått en Mini innebandyklubba. Å hon tycker det är såå roligt att spela. Gullunge!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar